24.4.2017← Takaisin

Pogostan Hiihto vuoden Maastohiihdättäjä Suomessa

Suomen Latu ry on valinnut Pohjois-Karjalan Ilomantsissa järjestettävän Pogostan Hiihdon vuoden 2016 Maastohiihdättäjäksi Suomessa. Valinnan perusteena olivat tapahtuman uudistukset, joita tullaan jatkamaan.

Vuodesta 1977 lähtien järjestetty Pogostan Hiihto juhli 40-vuotista taivaltaan maaliskuussa. Suomen Latu ry:n valinnan taustalla olivat juhlavuoden uudistukset.

"Suomen Ladun tavoitteena on, että jokainen löytäisi itselleen sopivan tavan ulkoilla ja nauttia luonnosta. Pogostan Hiihto onnistui kasvattamaan osallistujamääräänsä 70 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Tapahtuman uudistukset rohkaisivat myös vähemmän hiihtäneitä ladulle", Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlsson perustelee valintaa.

Nuoret: tervetuloa jatkossakin

Yksi uudistuksista oli 12-17-vuotiaille suunnattu kutsukampanja, jonka avulla 47 nuorta pääsi hiihtämään ilmaiseksi.

"Heistä kaksi kolmasosaa osallistui ensimmäistä kertaa Pogostan Hiihtoon. Kutsukampanjalla oli selvä vaikutus nuorten hiihtäjien määrään ja saimme tarjottua monelle nuorelle matalan kynnyksen massahiihtomaistiaiset", sanoo tapahtumaa järjestävän Ilomantsin Urheilijat ry:n puheenjohtaja Raija Tahvanainen

Tahvanainen lupailee nuorisokampanjalle jatkoa.

"Kokemukset olivat pelkästään myönteiset. Haluamme jatkaa tällä tiellä ja toivomme, että malli leviää muihinkin tapahtumiin."

Suomi 100 -juhlavuosi synnytti viestihiihdon

Järjestäjät kiittävät myös Suomi 100 -teemavuotta Pogostan Hiihdon kehittämisessä.

"Seura mietti, kuinka voisimme rakentaa Suomen juhlavuoden pääteeman ”Yhdessä” mukaista ohjelmaa. Keskustelu synnytti viestihiihtosarjan, jossa 30 kilometrin hiihtomatkan voi jakaa 2-3 henkilön kesken 4-15 kilometriin", sanoo Pogostan Hiihdon tapahtumakoordinaattori Heikki Hamunen.

Uudistuksen ansiosta laduilla lykki perheitä sekä työ- ja ystäväporukoita, jotka eivät aiemmin olisi edes harkinneet massahiihtotapahtumaan osallistumista.

"Halusimme madaltaa osallistumiskynnystä hiihtotapahtumiin ja kannustaa kansalaisia kuntoilemaan omiin lähtökohtiin sopivalla tavalla. Myönteisen palautteen ansiosta viestihiihto pysyy ohjelmassa ensi vuonnakin", Hamunen sanoo.

Lisätietoja:

POGOSTAN HIIHTO

• Ilomantsissa, Pohjois-Karjalassa, vuodesta 1977 lähtien: takana jo yli 4 miljoonaa kilometriä ja lähes 70 000 osallistujaa
  • Lauantaina (p) 30 km, 51 km sekä retki 30 km
  • Sunnuntaina (v) 30 km, 58 km sekä retki 30 km
  • Vuoden 2017 uutuuksia olivat
    • Viestihiihto 30 km retkisarjassa (2-3 hlöä, ei ajanottoa, ei sarjoja, sopii esimerkiksi perheille tai työporukoille, hiihtomatkat 4-15 km)
    • 30 km palkintosarjat
    • Geokätköt reitin varrella
    • Sata nuorta suksille -kutsukampanja
  • Tapahtuman esittely tätä napsauttamalla
  • Järjestetään seuraavan kerran 17.-18.3.2018

POGOSTAN HIIHDON NUORISOKAMPANJA 2017

• Ilmainen osallistuminen 12-17-vuotiaille
  • Kaksi kolmasosaa nuorista osallistui tapahtumaan ensimmäistä kertaa. Kaikkiaan 47 nuoresta hieman yli puolet oli Pohjois-Karjalasta.

Kampanjan toteuttivat Pogostan Sanomat, Sanomalehti Karjalainen, Vaara-Karjalan Osuuspankki, Ilomantsin kunta ja Ilomantsin Urheilijat/Pogostan Hiihto.