19.10.2011← Takaisin

Pitkien matkojen SM-sarja starttaa kaudella 2011 - 2012

Suomen Maastohiihto käynnistää tulevana talvena pitkien matkojen SM-sarjan menneiden vuosien massahiihtorankingin tilalle. Sarjan tavoitteena on lisätä pitkien hiihtomatkojen arvostusta kotimaassa ja tarjota massahiihtorankingin tilalle toimivampi ja tasapuolisempi sarja. Ensimmäisen kauden sarjan osakilpailut ovat Neljän Vuoren Hiihto, BotniaVasan Hiihto, Finlandia-hiihto, Oulun Tervahiihto, Pogostan Hiihto ja Lapponia-hiihto.

Pitkien matkojen SM-sarjan ensimmäisellä kaudella sarjaa testataan ja SM-status on vain yleiseen sarjaan osallistuvilla. SM-sarjaan kuuluu kahdeksan osakilpailua, joista Finlandia-hiihto ja Lapponia-hiihto ovat pysyväisjäsenet ensimmäisten kolmen kauden ajan. Loput neljä osakilpailua kierrätetään SMH:n kanssa massahiihtojen järjestelysopimuksen tehneiden kisojen kanssa. Jokainen massahiihtotapahtuma saa SM-osakilpailustatuksen vuorotellen.

SM-sarjalla on omat säännöt, joita sekä kilpailijat että kisajärjestäjät sitoutuvat noudattamaan. Sarjaan pääsee osallistumaan, jos on lunastanut maastohiihdon kilpailulisenssin. Jotta on mukana kokonaispistelaskussa, on osallistuttava vähintään viiteen osakilpailuun.

Pitkien matkojen SM-sarjasta ja sen säännöistä löytyy lisää tietoa täältä.