11.4.2018← Takaisin

Petter Kukkonen jatkaa yhdistetyn päävalmentajana

Yhdistetyn päävalmentajana vuodesta 2012 toiminut Petter Kukkonen jatkaa yhdistetyn päävalmentajana aisaparinaan fysiikkavalmentaja Jari Hiekkavirta. Sopimukset kattavat seuraavan olympiadin, eli ovat muotoa 2+2 vuotta.

Suomen Hiihtoliitto organisoi yhdistetyn valmennuksen kokonaan uudestaan vuonna 2010, jolloin Kukkonen otti vetovastuun silloisesta junioriryhmästä. Päävalmentajan pestiin Kukkonen siirtyi vuonna 2012. Kahdeksan vuoden aikana uudelleenrakennusprosessi on tuottanut tulosta.

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmalan mukaan liitto on erittäin tyytyväinen yhdistetyn toimintaan ja kehityskaareen pitkällä aikavälillä. Työtä jatkavalla valmentajakaksikolla on liiton tuki.

"Valmentajakaksikko on tehnyt upean työn yhdistetyn nostamisessa vahvaksi mitaliehdokaslajiksi seuraavaksi olympiadiksi.  Kävimme hyvän keskustelun yhteisestä tahtotilasta jatkon suhteen. Se löytyi hyvin helposti. Uskon, että laadukas työ, menestys ja näkyvyys lisäävät lajin kaupallista arvoa ja resursseja tulevien vuosien aikana”, sanoo Kulmala.

Päävalmentajana jatkava Petter Kukkonen on päässyt näkemään nykyisten urheilijoiden kehityksen läheltä, hänen mukaan tullessa olivat nykyiset maajoukkueurheilijat vasta 13–15 -vuotiaita. Vuosien aikana on opeteltu muun muassa sitä, mitä on huippu-urheilu.

”On ollut hienoa aikaa, pikkupojasta asti on nähty kehityslinja. Yhdessä on epäonnistuttu ja yhdessä on onnistuttu. Tämä on ollut kuin pieni perhe, jota on rakennettu pikkuhiljaa eteenpäin. Aivan poikkeuksellinen prosessi”, kommentoi Kukkonen yhdistetyn polkua nykypisteeseen.

Kukkosen päävalmentajakauden aikana on Suomen yhdistetty noussut mukaan kärkikamppailuun. Palkintopallisijoituksia kertyi viime kaudella kahdeksan ja maiden välisessä Nations’ Cupissa sijoitus oli viides; joukkueena pistepotti nousi lähes 800 pisteellä edelliskauteen verrattuna. Kukkonen nostaa merkittävänä esille sen, että menestyminen ei ole yhden urheilijan harteilla. Nyt maailmancupia kiertää 4–5 hyvätasoista urheilijaa.

”Ensimmäinen kausi, kun voidaan puhua, että läpimurto on tapahtunut koko joukkueen tasolla. Kaikissa kilpailumuodoissa oltiin aina podiumtaistelussa mukana. Tätä ollaan vuosien aikana tavoiteltu, siitä tässä on kysymys. Aikamoisessa syväkyykyssä oltiin kuusi vuotta sitten, nyt pojat ovat hyvin lähellä absoluuttista maailmanhuippua.”

Vaikka menestystä on tullut, löytää Kukkonen myös kehityskohteita. Suomalaisurheilijoiden hiihtovauhti on ollut huippuluokkaa, mutta kehitettävääkin on.

”Hiihtovauhti paranee urheilijoilla koko ajan. Esimerkiksi Herolan vauhti nopeutui 10 kilometrin matkalla keskimäärin 20 sekuntia, Mutrun 40 sekuntia. Nyt hiihtoon asetetaan seuraavaksi tavoitteeksi irtiottokyky ja taktinen pelisilmä. Näin pystytään voittamaan kilpailuja”, kertoo Kukkonen.

Hyppäämisen kokonaiskuvaa valmentajatiimi tarkastelee koko ajan. Suurin tavoitemaailma löytyykin hyppypuolella.

”Hyppäämisestä on kiinni, että voitaisiin kilpailla voitosta jokaisessa kilpailussa. Hyppäämiseen on panostettu paljon viimeiset 2–3 vuotta, nyt työtä pitää jatkaa. Tarkastelussa on hyppäämisen henkinen puoli ja ”out of the box” -ajattelu”, kertoo Kukkonen.

Petter Kukkonen nostaa esille merkittävänä osana menestystä valmennustiimin huippuosaamisen laajalla skaalalla. Mukana on ollut tiivis porukka tukemassa toimintaa. Kukkonen odottaa ensi kaudelta jälleen askelta eteenpäin.

Kuva: SHL/Touho Häkkinen