25.3.2015← Takaisin

OHS:n hylkäys Suomen Cupin viestissä kumottiin

Pyhäjärven Suomen Cupin miesten viestissä tehty Oulun Hiihtoseuran hylkääminen on kumottu. Päätöksen myötä Oulun Hiihtoseura nousee kolmanneksi ja Ounasvaaran Hiihtoseuran sijoitus korjataan neljänneksi.

Oulun Hiihtoseuran 3x7,5kilometrin viestijoukkue hylättiin, koska toisen osuuden hiihtäneeltä Jarmo Rissaselta puuttui ajanotossa käytettävät nilkkatunnistimet eli transponderit. Tuomarineuvosto päätti Pyhäjärvellä, että kolmanneksi sijoittunut OHS hylätään sääntövirheen takia. Oulun Hiihtoseura valitti tuomiosta Hiihtoliittoon, jossa TD-valituslautakunta  muutti tuomarineuvoston päätöksen ja kumosi hylkäyksen.

Rangaistusseuraamuksen osalta valituslautakunta piti Rissasen sääntörikkomusta selkeänä, mutta joukkueen ei katsottu hyötyneen siitä, että urheilija hiihti ilman tunnistinta. Sääntörikkomus ei myöskään aiheuttanut haittaa muille joukkueille, eikä tunnistimen puuttuminen olennaisesti vaikeuttanut tulosluettelon laatimista.

Valituslautakunta päätti kumota tuomarineuvoston päätöksen, jolla Oulun Hiihtoseuran viestitulos Pyhäjärven Suomen Cupin osakilpailussa hylättiin.  Sen sijaan valituslautakunta määrää Jarmo Rissaselle rangaistukseksi kirjallisen varoituksen. Ratkaisu oli yksimielinen.

Päätöksen myötä OHS nousee tuloksissa kolmanneksi ja Ounasvaaran Hiihtoseuran sijoitus on neljäs. Tällä on vaikutusta myös Suomen Cupin viestincupin pistetilanteeseen.

Liitteet:
    Korjatut tulokset