20.6.2011← Takaisin

Matti Heikkinen Wanhojen Hiihtoveikkojen tapahtumassa Jyväskylässä 18.6.2011

Wanhat Hiihtoveikot ry:n vuositapaaminen ja vuosikokous pidettiin Jyväskylän Laajavuoressa 18.-19.6.2011. Paikalla oli lähes 50 hiihtoveteraania. Juhlavieraana lauantaina oli viimetalvinen Oslon maailmanmestari Matti Heikkinen, joka kertoi urheilu-urastaan lapsesta mestariksi ja pesäpalloilijasta hiihtäjäksi Heikki Ruskon haastattelemana. - Valmentaminen ei ole tähtitiedettä, se on vain kuormittamista ja lepäämistä, Heikkinen totesi veteraaneille.

Liikuntaneuvos Pekka Toivonen valittiin jatkamaan edelleen Hiihtoveikkojen puheenjohtajana. Viljo Sadeharju, Esko Jussila, Erkki Jääskeläinen ja Hannu Taipale jatkavat johtokuntana. Sihteerinä toimii Matti Harju ja rahastonhoitajana Markku Tunturi.

Muisteluteemana olivat tällä kertaa Grenoblen talviolympialaiset 1968 ja Tatran MM-hiihdot 1970 sekä ampumahiihdon Zakopanen MM-kilpailut 1969. Vanhimpien kisojen kävijät tapahtumassa olivat Oslon 1952 talviolympiakisoissa mukana olleet Siiri Rantanen, Sirkka Polkunen-Vilander ja alppilajien Eino Kalpala, joka kunnostautui kartturina veljensä Osmon kanssa Jyväskylän Suurajojen kolminkertaisena voittajana 1950-luvulla. Rantanen ja Polkunen-Vilander muistetaan Cortinan 1956 talvikisojen naisten viestikultamitalisteina yhdessä Mirja Hietamies-Eteläpään kanssa.

Teemavuosien kisakävijöinä haastateltiin Hannu Taipaletta, Pauli Siitosta ja ampumahiihtomitalisteja Mauno Peltosta ja Mauri Röppästä. Röppänen on osallistunut sekä talviolympiakisoihin 1972 Sapporossa ampumahiihdon viestihopeamitalistina että Moskovan 1980 kesäkisoihin ampujana (4:s).

Vakaan mielipiteensä valmennukseen esitti Vuokatin Urheiluopiston entinen rehtori Erkki Hautamäki, joka toivoi Puolustusvoimien paluuta huippu-urheilun tukijaksi Keski-Euroopan maiden tapaan.

Sunnuntaina Risto Nikun vuosikokousesitelmän aiheena oli ”Miten Suomi sai ensimmäisen olympiamitalin hiihdossa”. Risto Nikun isä Tapani Niku oli ensimmäisten vuoden 1924 Chamonixin talviolympialaisten 18 kilometrin pronssimitalisti norjalaisten Thorleif Haugin ja Johan Gröttumsbraatenin jälkeen. Tapani Niku oli Jyväskylässä 1953 perustetun Wanhat Hiihtoveikot ry:n perustajajäsen Lauri Pihkalan ja Toivo Tiaisen kanssa ja yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja.

Wanhoilla Hiihtoveikoilla on Hiihtoliiton eri lajiryhmistä sekä ampumahiihtäjistä noin 170 jäsentä, jotka ovat kansainvälisen tason toiminnassa mukana olleita kilpailijoita, valmentajia tai hiihtojohtajia. Jäseninä on myös naisedustushiihtäjiämme. Vuosikokous hyväksyi 11 uutta jäsentä.

Matti Harju

Sihteeri