28.5.2020← Takaisin

Martin Norrgård on maastohiihtomaajoukkueen uusi huoltopäällikkö

Suomen Hiihtoliitto on nimittänyt maastohiihtomaajoukkueen huoltopäälliköksi vaasalaisen Martin Norrgårdin. Norrgårdin sopimus alkaa 1.10.2020 jatkuen Pekingin olympialaisiin sekä optiona vuoden 2023 arvokilpailuihin.

Maastohiihtomaajoukkueen huoltoryhmä rakennettiin avoimen haun perustein toukokuun aikana. Tavoitteeksi asetettiin sekä huoltopäällikön että neljän kuukausipalkkaisen huoltohenkilön rekrytointi. Lisäksi talvikauden ajaksi kartoitettiin keikkatyyppisestä työstä kiinnostuneita huoltajia, jotka toimivat päiväkorvausperiaatteella tarpeen mukaan.

Kokonaisuus kiinnosti useita suksihuollon ja -testauksen osaajia ja ammattilaisia. Hakemuksia avoimiin pesteihin tuli 34. Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen on tyytyväinen nyt rakennettuun kokonaisuuteen.

"Saimme ilahduttavan paljon hakemuksia huoltopäällikön pestiin ja huollon eri tehtäviin. Hakijoita leimasi kova kokemus niin huollon kuin myös kilpailemisen puolelta - testaus on iso osa työtä, missä tarvitaan myös kovaa kuntoa", toteaa Hämäläinen viitaten entisten kilpahiihtäjien ominaisuuksiin huoltotiimissä.

Maastohiihtomaajoukkuueen uudeksi huoltopäälliköksi valittiin vaasalainen Martin Norrgård. Norrgård on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri ja valmennuksen puolelta hänellä on ammattivalmentajan tutkinto. Norrgårdilla on kymmenen vuoden kokemus suksihuollon tehtävistä niin maajoukkueissa kuin eri valmistajien edustajana. Työ on vienyt miehen Suomen lisäksi Japanin, Iso-Britannian ja Ruotsin joukkueiden matkassa ympäri maailmaa.

Norrgård hyppää ylpeänä Suomen hiihtomaajoukkueeseen. Tavoitteet on asetettu sekä urheilijoiden parhaaseen palvelemiseen että työympäristön kehittämiseen.

"Tuntuu hienolta olla osa Suomen hiihtomaajoukkuetta. Tehtävä tulee olemaan vaativa ja haastava, mutta odotan innolla pääseväni työn pariin. Huoltorekkaan tulee joukko taitavia ja kokeneita huoltomiehiä. Tavoitteeni on luoda hyvä työympäristö ja tiimini tärkein tehtävä on auttaa hiihtäjiä yltämään täyteen potentiaaliinsa", pohtii Norrgård.

Norrgårdin kesän suunnitelmiin kuuluu tiivis tutustuminen työtehtäviin, yhteydenpito suksihuollon verkostoon ja valmistajiin sekä tulevan kauden suunnittelu.

Martin Norrgårdin lisäksi huoltoryhmään valittiin neljä (4) vakituista huoltohenkilöä. Heistä virolaiset Are Mets ja Raul Seema sekä kuhmolainen Petri Koivisto kuuluivat jo menneellä kaudella huoltotiimiin. Tuoreena nimenä mukana on Heikki Alakärppä. Huoltotiimi aloittaa työnsä 1.11.2020 alkaen.

Huoltotiimiä täydennetään lähiaikoina.