19.12.2017← Takaisin

Maastohiihtäjiä ja yhdistetyn miehiä olympiakoneeseen

Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö on tehnyt ensimmäiset valinnat Suomen edustajiksi 9.-25.2.2018 Etelä-Koreassa käytäviin talviolympialaisiin. Olympiakomitean hallituksen vahvistamissa valinnoissa Suomen joukkueeseen nimettiin 11 yksilöurheilijaa, mukana viisi maastohiihtäjää ja kaksi yhdistetyn urheilijaa.

”PyeongChangin talviolympialaisten valintajärjestelmä ja kriteerit on vahvistettu Olympiakomitean hallituksessa viime keväänä. Näiden kriteerien pohjalta valitsimme nyt ensimmäisessä valinnassa urheilijoita ja joukkueita, jotka ovat kuluneen vuoden aikana osoittaneet selvää olympiatason pistesija- ja mitalipotentiaalia”, kertoo Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski.

Kojonkosken mukaan valintajärjestelmä tukee tavoitetta saada Olympialaisiin parhaat ja eniten menestyspotentiaalia omaavat urheilijat, jotka kilpailujen aikana ovat parhaassa tuloskunnossa.

”Olympialaisiin valitaan urheilijat ja joukkueet, joilla katsotaan olevan kansainvälisten näyttöjen perusteella realistinen mahdollisuus sijoittua yksilölajeissa 16 parhaan joukkoon ja joukkuelajeissa 8 parhaan joukkoon. Lisäksi Olympialaisiin voidaan valita myös uransa nousujohteisessa kehitysvaiheessa olevia urheilijoita, jotka kansainvälisten näyttöjen sekä urheilu-uran kehityksen perusteella arvioidaan tulevaisuuden arvokilpailumenestyjiksi”, Kojonkoski sanoo.

Suomen joukkueen toinen valintapäivä on 24.1.2018.

Suomen joukkueen ensimmäisessä valinnassa valittiin urheilijoita ja joukkueita seitsemään lajiin.
Yksilölajeihin valittiin 11 urheilijaa. Pohjoismaisista lajeista yhdistetyn hiihtoon nimettiin Eero Hirvonen ja Ilkka Herola ja maastohiihtoon Ristomatti Hakola, Matti Heikkinen, Iivo Niskanen, Kerttu Niskanen ja Krista Pärmäkoski. Hiihtäjien matkavalinnat tarkentuvat myöhemmin.

Maastohiihdon joukkue PyeongChangiin

Yhdistetyn joukkue PyeongChangiin

(joukkueita täydennetään toisessa valinnassa 24.1.2018)

Linkki: PyeongChang 2018: Suomen joukkue