27.10.2020← Takaisin

Maastohiihdon Skandinavia Cup hiihdetään Rovaniemellä joulukuussa

Maastohiihdon Skandinavia Cup hiihdetään joulukuun 12.-13. päivinä Rovaniemen Ounasvaaralla. Päätös avauskilpailujen järjestämisestä Suomessa tehtiin sen jälkeen, kun kilpailut Ruotsin Piitimessä peruttiin.

Alunperin kolmipäiväinen viikonloppu on lyhennetty kaksipäiväiseksi. Rovaniemellä hiihdettävät matkat ovat vapaan sprintti sekä vapaan 10 ja 15 kilometrin henkilökohtaiset kilpailut.

”Olemme iloisia, että voimme tarjota näiden kisojen järjestämisen Suomessa. Päätös tehtiin nopealla aikataululla ja tiedotamme kokonaisuudesta myöhemmin lisää”, sanoo Hiihtoliiton kilpailujenjohtaja Hannu Koivusalo

Rovaniemen Skandinavia Cup on merkittävä lisäys hiihdon kotimaiseen kilpailukalenteriin.

”Olemme tyytyväisiä, että Ounasvaaran Hiihtoseura yhdessä Santasportin kanssa pystyy näin nopealla aikataululla vastaamaan tarpeeseen. Kilpailuryhmä päätti hyväksyä Rovaniemen kilpailuhakemuksen”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen

Rovaniemellä kilpaillaan turvallisesti

Vallitseva koronaepidemiatilanne aiheuttaa kilpailutapahtumien osalta erityisjärjestelyjä. Rovaniemellä on kuitenkin varauduttu tilanteeseen; Santasport Lapin urheiluopistolla ovat suunnitelmat urheilijoita ja joukkueita varten jo valmiina. Lisäksi tilannetta seurataan tiiviisti ja päivityksiä ohjeeseen tehdään olojen muuttuessa.

Kilpailuorganisaatio on valmistumassa valmennuskeskuspäällikkö Eero Hietasen johdolla.

”Tavoitteemme on järjestää terveysturvalliset kilpailut huomioiden nykytilanne. Santasportissa on jo nyt tehty Ruka Nordic maailmancupiin saapuville urheilijoille ja huoltajille niin sanottu joukkuekupla, jolla taataan turvallinen valmistautuminen kisaan Suomessa. Järjestelmällä suojelemme myös paikallisia toimijoita ja varmistamme tarvittaessa Suomeen saapuvien testauksen ja tarvittavan karanteeniajan”, toteaa Hietanen.

Skandinavia Cupin kilpailuviikonloppu viedään läpi samoin periaattein. Ounasvaaran Hiihtoseura ja Santasport tiedottavat lisää tapahtumasta lähipäivien aikana.

Skandinavia Cupin nettisivut www.scancup.net

Kuva: Touho Häkkinen