29.2.2004← Takaisin

Levin maailmancup oli jättipotti

Levin maailmancupin osakilpailut olivat suuri työn voitto suomalaiselle alppihiihdolle. Kymmenen vuoden valmistelu kruunautui jo lauantaina Tanja Poutiaisen voitonjuhliin ja loistavaan kisatapahtumaan. Yleisö otti tapahtuman omakseen myös sunnuntaina, eikä kisaturisteja pelottanut aamulla edes 30 asteen pakkasia hiponut lämpötila.

Kisaorganisaatio sai syystäkin onnitella itseään tapahtuman päätyttyä.
- Nyt olen onnellinen mies, järjestelytoimikunnan tyytyväinen puheenjohtaja Jouni Palosaari vakuutti.
Levin kisajärjestäjät saivat tapahtumassa sen, mitä he halusivatkin: erilaisen ja hyvän urheilukilpailun, historiallisen suomalaisvoittajan, kisasta nauttivat kymmentuhatpäisen yleisön ja suuren julkisuuden kotimaassa sekä erityisesti ulkomailla.
- Olemme myyneet Suomi- ja Lappi-kuvaa nyt jo neljän vuoden ajan. Nyt me olemme jälleen voineet näyttää, että meillä on täällä vielä oikea talvi! Palosaari hehkutti.
Alppihiihdon lajijohtaja Janne Leskinen oli myös erittäin tyytyväinen Suomen historian ensimmäiseen alppihiihdon maailmancupiin.
- Urheilullisesti ei olisi voinut mennä paremmin. Teimme uuden aluevaltauksen, hän totesi.
- Järjestelyjen puolelta emme ole saaneet kuin pelkkää suitsutusta, ja uskon, että olemme pystyneet näyttämään Kansainväliselle hiihtoliitolle, että pystymme järjestämään tämän tason kilpailut.
Kisojen pääsihteeri Jussi Töyrylä saattoi todeta järjestäjien päässeen tavoitteeseensa. Tulevan viikon aikana projektin tapahtumat laitetaan paperille, jotta seuraavina vuosina kisat pystytään järjestämään vieläkin paremmin.
- Täytyy myöntää, että nyt on takki tyhjä. Palaute on ollut suorastaan hämmentävän positiivista, mutta parannettavaakin löytyi. Esimerkiksi lipun ostaneille katsojille täytyy löytää isommat sisätilat ja lisäksi tällaisten yleisömassojen liikuttamista täytyy helpottaa, Töyrylä pohti.
Levillä lasketaan seuraavalla kaudella miesten Eurooppa-cupin osakilpailut. Maailmancupin kalenterit lyödään lukkoon vasta myöhemmin, mutta kukaan kisaorganisaatiosta ei epäile, etteikö Levin nimi mainita näissä piireissä uudelleenkin.
- Sellainen tutina minulla on, että jatkoa on tulossa, Palosaari lupasi.