25.11.2016← Takaisin

Lasten Lumipäiville halutaan yli 10 000 lasta

Lasten Lumipäivät -kiertue oli viime vuoden osalta menestys niin osallistujamäärien kuin lajien yhteistyönkin suhteen. Kiertue pyrkii tarjoamaan tänä talvena yhä useammalle lapselle sauman liikkua ja kokeilla hyppäämistä sekä hiihtoa turvallisesti ja innostavasti.

"Lasten Lumipäivät oli kokonaisuutena erittäin onnistunut ja viime vuonna (2015-2016) saavutettiin melkein tuplasti edellisen vuosien määrä lapsia. Paikkakuntiakin oli toki enemmän, mutta lumilajien yhteistyö lisäsi isosti kiinnostusta. Tavoitemääriin päästiin, joten voimme olla erittäin tyytyväisiä tähän, lähes 6 000 tavoitettua lasta ja 300 opettajaa ovat kovia lukuja", seuratoiminnan kehittäjä Henna Sivenius hehkuttaa.

Kiertueella järjestettiin uutuutena iltaperhetapahtumia sekä Lapin kiertue. Esimerkiksi Lasten Lumipäivät -iltatapahtumassa Ylivieskassa oli upeat 250 osallistujaa, ja kiertueen innoittamana seura aloitti mäkihyppykerhon hiihtokoulun kasvaessa samaan aikaan 30 lapsesta 50:een.

"Päällimmäisenä jäi mieleen lasten suuri määrä ja se innostus, mikä eri paikkakunnilta välittyi. Lajimme tuli varmasti lähemmäs lapsia ja nuoria tätäkin kautta. Olemme pitkään ajaneet harrastajillemme monipuolista ajattelua liikunnan ja lumilajien parissa", Ampumahiihtoliiton nuorisopäällikkö Tapio Pukki puolestaan pohtii.

"Kiinnostus lumilajien harrastamiseen on hyvällä tasolla. Lasten Lumipäivät on oiva väylä saada levitettyä tietoisuutta kaikista lumilajeistamme, harrastamisen monipuolisuudesta ja hauskuudesta sekä lajien yhteisöllisyydestä", koordinaattori Sini Savolainen kehuu eri lajien yhteistyötä.

Tavoitteena saada mukaan yli 10 000 lasta

Kaudella 2016-2017 järjestävien seurojen määrä on kasvussa ja Rukan maailmancup -viikonloppuna alkavalla kiertueella järjestetään nyt yli 20 tapahtumaa. Kokonaiskalenteri kaudelle 2016-2017 löytyy tämän tekstin lopusta.

Tänä talvena tavoitteena on saada yli 10 000 lasta tutustumaan lumilajeihin, iltatapahtumiin puolestaan odotetaan yli 3 500 lasta. Myös koulumaailmassa kiertue tulee näkymään vahvasti, sillä tapahtumiin pääsee liikkumaan yli 7 000 alakoululaista ja yli 350 opettajaa.

Lasten Lumipäivät on mennyt vuosi vuodelta kiinnostuksessa eteenpäin, sillä ensimmäisenä talvena 2014-2015 se tavoitti tarkalleen 3 507 ja kautta myöhemmin 3 542 lasta. Vuosi sitten mukana oli jo noin 6 000 lasta, ja ensi talvena toivon mukaan siis viisinumeroisen summan verran.

Myös järjestäjäpaikkakuntien määrä on kasvanut ensimmäisen kauden yhdeksästä roimasti. Pitkän tähtäimen tavoitteen mukaan vuonna 2020 järjestäjiä halutaan olevan 40.

Mukana neljä kumppania

Tänä vuonna kumppanit ovat Lapland Hotels, Lidl, Protect Our Winters sekä tuoreimpana Audi. Jokaisen yhteistyörooli näyttelee tärkeää osaa.

"Lapin kiertue on Lapland Hotelsin kumppanuuden vuoksi ja siellä hotellin asiakkaille sekä paikallisille Lumipäivät. Lisäksi kaikki iltaperhetapahtumiin osallistujat ympäri Suomen voivat voittaa Unelmien Pääsiäisloman ja kilpailun sekä hakemuksien kautta Unelmien Hiihtoloman."

"POW opettaa lapsille millä tavoin voimme itse vaikuttaa lumen pysyvyyteen. Lidlin kautta seurat tekevät arvokasta paikallisviestintää kiertueen iltaperhetapahtumiin, Lidl myös toimittaa osallistujille eväät kiertuetapahtumiin. Uusimpana tulokkaana Audi luo monipuolisia hyödyntämistoimenpiteitä. On erittäin hienoa, että pitkäaikainen talviurheilun kumppani haluaa tukea myös nuoria lumilajien parissa", Savolainen avaa tärkeiden kumppaneiden rooleja.

Linkit:
Kiertueaikataulu tätä napsauttamalla.