13.4.2017← Takaisin

Lasten Lumipäivillä liikkui lähes 10 000 lasta ympäri Suomea

Suomen Hiihtoliiton ja Ampumahiihtoliiton Lasten Lumipäivät -kiertue huipentui keskiviikkona Oloksella järjestettyyn tapahtumaan. Oloksen Lasten Lumipäivät -tapahtuma päätti Ruka Nordicista viime vuoden marraskuussa alkaneen kiertueen.

Yhteensä Lasten Lumipäivät -kiertue järjestettiin 24 paikassa ja suurin osa tapahtumista ajoittui tammi-helmikuulle. Kokonaisuudessaan Lasten Lumipäivien tapahtumissa liikkui aivan huikea määrä lapsia - lähes 10 000.

Iltatapahtumat nousivat tänä vuonna ennätyssuosioon ja joillain paikkakunnilla yllettiin jopa useisiin satoihin kävijöihin illan aikana. Kaiken kaikkiaan iltatapahtumissa liikkui reilut 3 000 lasta.

”Iltatapahtuma tuli uutena osana kiertueeseen viime vuonna. Tänä vuonna seurat pääsivät kunnolla vauhtiin niiden järjestämisessä ja sitoutuivat markkinoimaan iltatapahtumia ja se näkyi”, Lasten Lumipäivien on-site kiertuekoordinaattori Joel Nykter kertoo.

Iltatapahtumien suurin hitti oli Tuisku-maskotti, joka innosti lapsia tapahtuma-alueen rastien pariin ja viihdytti niin lapsia kuin aikuisiakin. Toinen ehdoton kiertueen hitti olivat ampumahiihdon ekoaseet, joilla pääsee testaamaan miltä maailma näyttää ampumahiihtoaseen tähtäimen läpi ja minkälaista aseella on ampua.

Tulijoita olisi ollut enemmänkin
Iltatapahtumien kasvun lisäksi kiinnostusta riitti myös koululaistapahtumiin, joiden kävijämäärässä päästiin noin 6600 koululaiseen. Suurin osa koululaistapahtumista menikin täyteen lähes heti ilmoittautumisen auettua.

Pääsääntöisesti tulijoita tapahtumiin oli jopa enemmän kuin päiviin pystyttiin osallistujia ottamaan. Kouluilta tapahtumasta kerätty palaute on ollut jälleen positiivista.

”Kyseessä on hieman erilainen liikuntatuntikokemus suksilla, kun ei tarvitse vain hiihtää samaa latua, ja koululaiset tykkäsivät päivistä kovasti. Opettajat puolestaan saivat tapahtumasta hyviä ideoita koulun liikuntatunneille”, Nykter kertoo.

Onnistumisen takana kumppanit ja suuri joukko tekijöitä
Lasten Lumipäivien tapahtumien tuottamisesta omilla paikkakunnillaan vastaavat paikalliset seurat jaostoineen ja sidosryhmineen. Yksi Lasten Lumipäivien tavoitteista onkin myös kannustaa paikallisia seuroja entistä tiiviimpään yhteistyöhön.

”Seuroille tämä on suuri ponnistus kaiken muun seuratoiminnan lomassa. On hienoa nähdä, että tähän halutaan silti panostaa”, Nykter iloitsee.

Sen lisäksi, että seurat tekevät yhteistyötä keskenään ja seurojen jaostot puhaltavat yhteen hiileen, seurat ovat monella paikkakunnalla saaneet apua tapahtuman järjestelyihin myös kaupungeilta ja yhteistyöoppilaitoksilta.

”Tänäkin vuonna lumitilannetta sai seurailla tarkkaan. Seurat onnistuivat hienosti kaupunkien avustuksella saamaan riittävän määrän lunta tapahtuman mahdollistamiseksi, vaikka luonnonlunta ei olisi ollut tarjolla”, Nykter kertoo.

Lasten Lumipäivien avaintekijöihin kuului tänä vuonna myös useampi harjoittelija. Kiertueen kokonaisuudesta vastasi Jarkko Aallonen, jolle kiertueen järjestäminen oli osa Vierumäen liikunnanohjauskoulutukseen kuuluvaa harjoittelua.

”Tämä oli todella opettavainen kokemus. Oli hienoa olla yhteydessä seuroihin projektin alusta alkaen ja nähdä, kuinka hyvin ne olivat sitoutuneita tapahtumaan. Minulle jäi koko kiertueesta supertyytyväinen fiilis ja niin taisi jäädä monelle muullekin”, Aallonen kertoo.

Aallosen lisäksi opintoihinsa kuuluvaa harjoittelua Lasten Lumipäivillä suorittivat Liisa Heikkilä ja Sanna Martikkala Lapin ammattikorkeakoulusta. He olivat vastuussa Lasten Lumipäivien Lapin kiertueen tapahtumista.

Seuratoimijoiden ja vapaaehtoisten lisäksi tapahtuman mahdollistivat Lasten Lumipäivien kumppanit Lapland Hotels, Lidl, Audi ja Protect Our Winters.

Tulevaisuutta varten Lasten Lumipäivien konseptia kehitetään edelleen, jotta jatkossa vieläkin useampi lapsi pääsee kokemaan lumilajien riemun – ja ehkä jopa löytämään itselleen uuden harrastuksen. Lasten Lumipäivät tulevat jälleen ensi vuonna.

Lasten Lumipäivien kiertuepaikkakuntiin 2016–17 ja aikatauluun voit tutustua tarkemmin täällä.

Lisätietoja:
Henna Sivenius, seuratoiminnan kehittäjä, Suomen Hiihtoliitto, henna.sivenius@hiihtoliitto.fi / p. 040 0997418
Tapio Pukki, nuorisopäällikkö, Suomen Ampumahiihtoliitto, tapio.pukki@biahtlon.fi / p. 046 8782204
Lotta Lybeck, tiedottaja, Lasten Lumipäivät, lotta.lybeck@source.fi / p. 050 3052179

Jutun kuva: Joel Nykter