18.5.2011← Takaisin

Lahti mielii vuoden 2017 MM-kisat Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi

Lahden haku vuoden 2017 hiihdon pohjoismaisten lajien MM-kisaisännäksi sai uutta tuulta purjeisiinsa, kun hakua varten perustettu hakukomitea piti ensimmäisen virallisen kokouksensa Lahden kaupungintalolla keskiviikkona 18.5. iltapäivällä.

Vuosi 2017 on Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi, mikä otetaan huomioon myös parhaillaan valmisteltavassa Lahden MM-hakemuksessa kansainväliselle hiihtoliitolle, FIS:lle. Lahden ja Helsingin tarkoituksena on esitellä kansainväliselle hiihtoliitolle konsepti, joka ylittää katsojaluvuissa jopa tämän vuoden Oslon MM-kisojen 1,2 miljoonaa katsojaa.

Keskeisinä elementteinä tavoitteen toteutumisen mahdollistamiseksi nähdään Lahden Urheilukeskuksen puitteet, hiihdon MM-kisoille uudenlaisen oheistapahtumakonseptin luonti sekä erityisesti Helsingin kaupungin aiempaa vahvempi liittäminen MM-hakemukseen.

Hakukomitea on kokouksessaan 18.5.2011 linjannut Lahden vuoden 2017 MM-hakuun liittyen, että Helsingissä hiihdettäisiin miesten ja naisten maastohiihdon sprinttikilpailut. Ratkaisulla haetaan lajille lisää uusia katsojia ja uudenlaista näkyvyyttä sekä mahdollisuutta hyödyntää luotavia puitteita hiihdon markkinoinnissa pääkaupunkilaisille. Muut lajit järjestetään Lahdessa.

Helsinki, Vierumäki, Yle, OKM ja Päijät-Hämeen liitto mukaan hakukomiteaan

Lahden MM2017 -hakuprosessia johtaa hakukomitea, jonka puheenjohtajana toimii Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja ja FIS:n hallituksen jäsen Matti Sundberg sekä varapuheenjohtajana Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta. Aiempiin hakuihin verrattuna hakukomitea edustaa kokonaisvaltaisempaa kansallista sitoutumista hakuun. Mukaan on kutsuttu edustajat myös Helsingin kaupungilta, Suomen Urheiluopistolta ja Vierumäeltä, Opetus- ja kulttuuriministeriöstä, YLE:stä sekä Päijät-Hämeen liitosta.

Hakukomitean 18.5.2011 vahvistettu kokoonpano on seuraava: Matti Sundberg, puheenjohtaja (SHL, puheenjohtaja), Reijo Alakoski (SHL), Ilkka Tiilikainen (SHL), Jyrki Myllyvirta (Lahden kaupunki), Kari Salmi (Lahden kaupunki), Ilkka Viljanen (Lahden kaupunki), Juha Viljamaa (LHS), Eero Kuusinen (LHS), Anssi Rantasalo (LHS), Anssi Rauramo (Helsingin kaupunki), Kalervo Kummola (Suomen Urheiluopisto), Jari Parkkonen (Päijät-Hämeen liitto), Harri Syväsalmi (OKM), Lauri Kivinen (YLE)

Lisäksi hakukomitean kokouksiin osallistuvat asiantuntijoina: Juha Viertola (SHL), Mika Bono (LHS), Juha Kolu (LHS) Tommi Lanki (Lahden kaupunki), Maritta Vuorinen (Lahden kaupunki), Stefan Fröberg (Helsingin kaupunki), Essi Alaluukas (LAKES), Raija Forsman (Lahti Travel) sekä Hannu Toukola (Lahden kaupunki)

Jesse Kiuru on kutsuttu 2.5.2011 alkaen Lahden MM2017 -hankkeen projektipäälliköksi. Hänen vastuullaan on MM-hakuprosessiin liittyvät operatiiviset asiat. Salpausselän Kisoissa vuoteen 2007 asti työskennellyt Kiuru palaa näin Lahden Urheilukeskukseen työskenneltyään välissä kansainvälisiä kutsuvierastapahtumia järjestävässä Management Events Oy:ssä sekä lahtelaisessa Markkinointi- ja mainostoimisto Adprossa.

Hakuvaihe huipentuu 31.5.2012 Etelä-Koreassa

Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) vahvisti 1. toukokuuta vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien maailmanmestaruuskisoja hakeviksi paikkakunniksi Lahden lisäksi Oberstdorfin (Saksa), Planican (Slovenia) sekä Zakopanen (Puola). Näistä Oberstdorf ja Zakopane hakivat myös vuoden 2015 pohjoismaisten hiihtolajien maailmanmestaruuskisoja, jotka FIS:n hallitus myönsi Ruotsin Faluniin.
    Parhaillaan Lahden hakukomitea valmistelee hakuasiakirjoja, jotka sisältävät FIS:n tarkentavat kysymyksenasettelut hakjoille yhteensä 18 eri asiakokonaisuuteen. Hakuasiakirjat on palautettava 1.9.2011 mennessä FIS:n pääsihteerin Sarah Lewisin johtamalle 10-jäsenesille asiantuntijaryhmälle, jonka tehtävänä on arvioida lisäselvitysten tarpeellisuuden lisäksi hakijoiden soveltuvuutta vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisaisännäksi.

Kisaisäntävalinta tapahtuu FIS Kongressin yhteydessä Etelä-Koreassa (Kangwonland) 31.5.2012. Lahden hakemuksen esittely FIS:n hallitukselle tapahtuu varsinaisesti 29.5.2012.