11.2.2019← Takaisin

Salpausselän kisat onnistui monin tavoin – 28 000 kisavierasta seurasi tapahtumia paikan päällä

Salpausselän kisojen jännittävistä kilpailutapahtumista sekä muusta ohjelmatarjonnasta nautti tänä vuonna 28 000 kävijää.

Sunnuntaina hiihdon parisprintin, yhdistetyn ja mäkihypyn henkilökohtaisten kilpailuja seurasi yhteensä 8500 kisavierasta, lauantaina 15 000 ja perjantaina 4 500.

– Poikkeuksellisesta ajankohdasta huolimatta Salpausselän kisat vetivät tälläkin kertaa hyvin yleisöä. Suomalaisittain kilpailut menivät todella hyvin, mikä näkyi myös tunnelmassa. Ajoittain vaihtelevista sääolosuhteista huolimatta suorituspaikat olivat koko ajan erinomaisessa kunnossa, ja joukkueet antoivat positiivista palautetta. Alustavien kalentereiden mukaan Salpausselän kisat järjestetään ensi vuonna perinteiseen ajankohtaan helmi-maaliskuun taitteessa, Salpausselän kisojen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Juha Kolu sanoi.

Salpausselän kisojen pääsihteeri Aino-Kaisa Saarinen oli tapahtuman jälkeen tyytyväisin mielin.

– Olen erityisen tyytyväinen siihen, että uudet aluejärjestelyt toimivat jopa odotettua paremmin. Sekä urheilijat että yleisö kiittivät huoltoalueen uutta sijaintia, joka mahdollisti sen, että urheilijoita pystyi kohtaamaan aidosti. Hieman jännitin, kuinka uskolliset Salpausselän kisavieraamme löytävät tapahtumamme uutena ajankohtana, mutta hyvinhän he löysivät. Tunnelmahan oli mahtava, Saarinen iloitsi.

Saarinen kehui ja kiitti kisaorganisaatiota suuresta urakasta.

– On ollut hienoa nähdä yhteishenkeä ja yhteispeliä organisaatiossamme. Kaveria on autettu. Se on ollut hienoa, ja siitä olen erityisen iloinen, Saarinen sanoi.

Salpausselän kisat järjestetään ensi talvena Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) alustavien kalentereiden mukaan 29.2. –1.3.2020 tämän vuoden tapaan mäkihypyssä, yhdistetyssä ja maastohiihdossa. Ensi talven maailmancup -kalenterit vahvistetaan lopullisesti toukokuussa.

Lähde: Lahti Ski Games
Kuva: LAMK/Jon Norppa