25.4.2013← Takaisin

Lahtelaisen mäkihypyn isähahmosta Hiihtoliiton kunniajäsen

Hiihtoliiton johtokunta kutsui maanantaina liiton kunniajäseneksi lahtelaisen mäkihypyn isähahmon Manne Salosen. 93-vuotiaan Salosen kunniajäsenyyttä ehdotti Lahden Hiihtoseura.

Manne Salonen perusti Lahden mäkipäivät vuonna 1958. Tänä talvena ne järjestettiin 50:nnen kerran. Mäkipäivä-tapahtuma laajeni valtakunnalliseksi, ja sen pohjalta syntyi vuonna 1972 Hopeasompa -kilpailu. Sitäkin Manne Salonen oli perustamassa.

Salonen on edistänyt hiihtourheilua lukuisissa valtakunnallisissa tehtävissä. Suomen mäkituomarikerhoa hän oli perustamassa vuonna 1949 yhdessä Taito Toivosen, Leo Järvisen ja Toivo Nykäsen kanssa. Mäkituomariliiton puheenjohtajana Manne Salonen toimi 1972-1982. Salosen valtakunnallisiin luottamustehtäviin on kuulunut myös Suomen Hiihtoliiton johtokunnan jäsenyys 1968-1970.

Lahden Hiiihtoseuraan Salonen liittyi 1927. Urheilijana hänen suorituksiaan on nähty mm. Salpausselän kisoissa. Myöhemmin Salonen on toiminut lukuisissa Lahden Hiihtoseuran luottamustehtävissä.