13.10.2017← Takaisin

Lahden MM-hiihdoilla vahva kokonaisvaikutus ja ykkössija vapaaehtoisten määrässä

Pohjoismaisten hiihtolajien vuoden 2017 MM–kisojen avulla luotiin uraa uurtavaa ajattelua tapahtumajärjestämiseen. Tapahtuma myös tuotti Lahdelle ja Suomelle paljon urheilun ulkopuolisia positiivisia vaikutuksia. Tiedot käyvät ilmi Sportcalin juuri valmistuneesta, MM-kisoja analysoivasta vaikuttavuustutkimuksesta.

Sportcalin tutkimus on yksi laajimmista tähän saakka Suomessa tehdyistä suurkisojen vaikuttavuustutkimuksista. Sitä varten haastateltiin yli 50:ttä keskeisten sidosryhmien edustajaa ja vaikuttavuutta mitattiin kymmenellä eri GSI (Global Sports Impact) -mittarilla.

Tutkimus osoittaa, että kisojen sidosryhmien tavoitteet täyttyivät erittäin hyvin siitä huolimatta, että kisaprojektin taloudellinen tulos ei täyttänyt kaikkia odotuksia. Se osoittaa myös, että suurtapahtumat ovat muutakin kuin talouden ja turismin kiihdyttäjä. Niiden avulla voidaan vaikuttaa myös erimerkiksi kestävän kehityksen teemoihin sosiaalisen ja ympäristövastuun kautta.

Lahti2017 oli ylivoimaisesti laajimmin vapaaehtoistoimintaa hyödyntänyt talvilajien arvokisa vuonna 2017 ja ykkönen myös verrattuna kaikkien lajien vuoden 2016 maailmanmestaruuskisoihin. Yleisömäärien, median henkilömäärän, osallistuneiden maiden ja urheilijamäärien osalta Lahti2017 oli myös maailman kärkitasoa: kussakin kategoriassa sijoilla 2-5. Asiakastyytyväisyys oli 95%, missä saavutettiin yksi tapahtuman keskeisimmistä strategisista tavoitteista.

-Lahti2017 on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten urheilutapahtuman vaikutukset ulottuivat talouden lisäksi moneen muuhun yhteiskunnallisesti merkittävään asiaan. Urheilu on edelleen suomalaisen yhteiskunnan sydämessä, ja Lahti2017 oli sen näyteikkuna, kertoo kisojen pääsihteeri Janne Leskinen.

-Uskon että jatkossa on entistäkin tärkeämpää kerätä tietoa ja analysoida tapahtumia. Se mahdollistaa oppimisen ja kehityksen. Tämän tutkimuksen tulosten avulla voidaan esimerkiksi osoittaa, että majoituskapasiteetin puute aiheutti merkittävää tulonmenetystä kisoille ja Lahden talousalueelle. Toivottavasti tällainen tieto edistää hotellihankkeita ja mahdollistaa entistä parempien tapahtumien rakentamisen Lahden alueella tulevaisuudessa, kertoo Sportcalin toimitusjohtaja Mike Laflin.

Lahti2017 loppuraportti on ladattavissa täältä: http://visitlahti.fi/eventstudylahti2017

Tutkimuksen päälöydökset:

Talous – Tapahtuma keräsi 12 päivän aikana yli 270 000 kävijää. Näistä lipun ostaneita oli 180 000. Kävijät toivat yli 22 miljoonan euron kokonaisvaikutuksen talousalueelle.

Turismi – 60% kävijöistä tuli Lahden ulkopuolelta ja 12% Suomen ulkopuolelta. Majoituskapasiteetin puute ohjasi valtaosan (57%) kävijöistä majoittumaan Lahden ulkopuolella tai jätti majoittumatta. Kisavieraat kuluttivat 18,8 miljoonaa euroa tapahtuman yhteydessä.

Tapahtumakokemus – Lahti2017 osoitti, että kävijäkokemus on yhtä tärkeää kuin urheilun tuottama elämys. Urheilu on yhä enemmän tilanteessa, jossa kilpaillaan kuluttajien vapaa-ajasta, ja Lahti2017 tuotti kokonaisvaltaista palvelua uudella tavalla. Onnistumisen osoittaa 95%:n asiakastyytyväisyys.

Media – 22 tv-yhtiötä näytti kisat 18 maantieteellisellä alueella ja Eurosportin lähetyksiä katsottiin 71 eri maassa. Tapahtumasta tehtiin yhteensä 236 miljoonaa tuntia tv-lähetystä, josta 85%, eli 202 miljoonaa tuntia oli suoraa lähetystä. Yhteensä 1,5 miljoonaa uniikkia kävijää vieraili Lahti2017- verkkosivuilla.

Sosiaalinen media – Joulukuun 2016 ja maaliskuun 2017 välisenä aikana Lahti2017:n sosiaalisen median kanaviin tuotettiin 2 616 päivitystä, jotka keräsivät yli 30 miljoonaa näyttökertaa. Lahti2017:n sosiaalisen median (Facebook, Twitter ja Instagram) yhteenlaskettu seuraajamäärä oli noin 60 000.

Kumppanit – Yhteensä 46 kumppanuutta: 13 pää- tai kansallista yhteistyökumppania, 18 tavarantoimittajakumppania ja 15 yhteisökumppania. Yhteisökumppanuus oli Lahti2017-tapahtuman uusi innovaatio tapahtumamarkkinoille. Pääyhteistyökumppani Stora Ensolla oli aktiivinen rooli, jossa pääteemoina olivat kestävä kehitys, viestintä ja sidosryhmätoiminta. Se saavutti myös suurimman huomioarvon: 73%. Luhta ja Audi ylsivät myös yli 70% huomioarvoihin.

Urheilu – 663 urheilijaa 60:stä eri maasta, toiseksi eniten kaikkien aikojen vertailussa pohjoismaisissa hiihtolajeissa. Muita joukkueiden jäseniä oli 884. Norja voitti mitalivertailun 18 mitalilla ja Suomi oli viides saavuttaen viisi mitalia.

Sosiaalinen vastuu – Lahti2017 kehitti edistyneen vapaaehtoisten koulutusjärjestelmän yhteensä 3 163:lle vapaaehtoiselle. Kattava koululaisohjelma käsitti 29 koulua ja tavoitti yhteensä 15 000 lasta. Suomen Hiihtoliitto sai tunnustusta voittaessaan FIS:n Snow Kidz –lasten liikuttamisohjelman pääpalkinnon vuonna 2016.

Ympäristö – Tavoite ympäristöllisesti kestävimmistä kisoista koskaan täyttyi ja kestävä kehitys oli osana kaikkea suunnittelua. Kisoille myönnettiin Ekokompassi-ympäristösertifikaatti.

Perintö – Lahti2017 saavutti tavoitteensa innostaa koko yhteiskunta mukaan kisa-ilmiöön ja Suomi 100 -juhlaan. Kuten Suomen Hiihtoliiton ja MM-kilpailujen järjestelytoiminkunnan puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori totesi: ”Kisat palauttivat uskon suomalaiseen hiihtoon”.

#Lahti2017
#roadtolahti