24.5.2017← Takaisin

Lahden maailmancupin järjestelyt etenevät yhteistyössä eri tahojen kanssa

Kuluvalla viikolla Kansainvälinen Hiihtoliitto vahvistaa kauden 2017/18 maailmancupkalenterit kokouksessaan Slovenian Portorozissa. Suomen Hiihtoliitto esittää kevään maailmancupviikonlopun järjestäjäksi Lahtea.

Lahden maailmancupin järjestäjätahojen, Lahden Hiihtoseuran, Lahden kaupungin ja Hiihtoliiton neuvottelut maailmancupviikonlopun järjestelyistä etenevät myönteisessä ilmapiirissä. Sopimusprosessi etenee eri tahojen kanssa ja erinomaista palautetta saaneiden MM-kilpailujen jälkeen yhteinen tahtotila on jatkaa vaikuttavien talviurheilutapahtumien tarjontaa Lahdessa myös tulevaisuudessa.

”Yhteisenä tavoitteenamme on hyödyntää Lahden MM-tapahtuman oppeja ja säilyttää tapahtuman korkea laatu tulevaisuudessakin”, sanoo Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Keskustelujen ytimessä ovat olleet eri organisaatiotahojen roolit sekä vastuunjako. Nyt haettavalla sopimuksella halutaan turvata tasapuolinen ja eritahojen resurssikykyyn sopiva sopimus.

Lahden Hiihtoseuran varapuheenjohtaja ja 1. heinäkuuta puheenjohtajaksi nouseva Juha Koluantaa suuren painoarvon myös perinteelle, jota Salpausselän kisat pohjoismaisten lajien kansainvälisenä tapahtumana vaalii.

”Osapuolten väliset neuvottelut ovat edenneet hyvin. Hiihtoseura on tyytyväinen siitä, että Salpausselän kisojen melkein 100 vuoden pituiselle perinteelle saadaan varmistettua jatko tuleville vuosille”, toteaa Kolu.

Lahden MM-kilpailut nostivat Lahden kansainvälistä näkyvyyttä merkittävästi. Talvitapahtumien avulla kaupungin vetovoimaa voidaan kohentaa entisestään.

”Lahden MM-kisoissa testattu stadion tarjoaa erinomaiset edellytykset tulevillekin kilpailuille. Urheilu ja tapahtumat ovat olennainen osa Lahden vetovoimaa, ja kaupungin puolelta voi olla tyytyväinen Hiihtoliiton ja Lahden Hiihtoseuran kanssa löydettyyn yhteisymmärrykseen tulevista toimintatavoista”, korostaa Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta.

Maailmancupkalenterit käsitellään torstain ja perjantain aikana lajikomiteoissa ja vahvistetaan sunnuntaina 28.5. FISin hallituksen kokouksessa.