11.11.2011← Takaisin

Kisailijat ja Wanhat Hiihtoveikot SM-yhteistyössä

Keuruun tammikuisten SM-hiihtojen yhteydessä julkaistaan kisalauantaina 28.tammikuuta Lauri Järvisen kirjoittamana kirja Keurusseudun 1900-luvun alun maineikkaista hiihtosankareista Asarias Autiosta, Anton Collinista ja Matti Raiviosta. Sijansa kirjan sivuilla saavat myös muut tuon ajan hiihtäjät.

Autio hiihti 1901 Oulussa 30 kilometrin maailmanennätyksen ajalla 1.46.15. Hänet julistettiin Minnesotassa 1907 ”maailmanmestariksi” voitettuaan Yhdysvaltain mestaruuden. Collin oli ensimmäinen ei-norjalainen Holmenkollenin 50 kilometrin voittaja vuonna 1922. Pihlajaveden postinkantaja Matti Raivio voitti kaksi maailmanmestaruutta, 30 ja 50 km, Lahdessa vuonna 1926.

Lauri Järvinen on kirjoittanut viitisenkymmentä kirjaa, joista viimeisimpiä on Anttolan Hämytsaaren isännästä Eero Kolehmaisesta kirjoitettu teos. Nyt aineistoa on etsitty menneiden aikojen sankareiden sukulaisten arkistoista ja haastatteluista. Suurena apuna kirjoittajalle ovat olleet eläkkeellä olevat opettajat, Pihlajavedellä vaikuttanut Jarmo Ruhanen ja Liesjärvellä opettanut Kisailijoiden kunniapuheenjohtaja Jussi Arkkila.

Yle Urheilu huomioi kisalauantaina teoksen julkistamisen. Yleisölle julkistaminen tapahtuu naisten ja miesten takaa-ajon väliaikana kisatorilla, jolloin Wanhojen Hiihtoveikkojen puheenjohtaja Pekka Toivonen haastattelee kirjailija Järvistä ja hiihtoveikko Tapio Mäkelää, joka on viestikultamitalisti sekä vuoden 1952 Oslon talviolympialaisista (LHS) että Falunin vuoden 1954 MM-hiihdoista (Ilves).

Huomion SM-hiihdoissa saa myös Veikko Hakulisen Oslon talviolympialaisten 50 kilometrin kultamitalihiihto ajalla 3.33.33, josta tulee kuluneeksi 60 vuotta. Tuolloin Valkeakosken Hakaa edustaneen Hakulisen vanhemmat asuivat rautatieläisinä Haapamäellä. Kultamitalijuhlat vietettiin sekä Valkeakoskella että Haapamäen Suojalla.

Falunin aikaan Jämsänkosken Ilvestä edustanut  Tapio Mäkelä hiihti Hakulisen kanssa samassa MM-kultajoukkueessa. Hakulisen muutettua Jämsänkoskelle vuoden 1954 lopulla he olivat seurakavereita.

-Matti Harju