12.10.2020← Takaisin

Keuruun Kisailijoiden Veikko Ahoselle Alfred Kordelinin säätiön tunnustuspalkinto

Keuruun Kisailijoiden hiihtovalmentaja Veikko Ahonen vastaanotti perjantaina 9.10.2020 Alfred Kordelinin säätiön Urheilun Tuki -rahaston 2 000 euron tunnustuspalkinnon. Palkinto myönnettiin hänelle nuorten parissa tehdystä pitkäjänteisestä ja pyyteettömästä vapaaehtoistyöstä. Tunnustuspalkinto julkaistiin ja stipendi ojennettiin Ahoselle seuran tilaisuudessa Keuruulla. Palkinnon ojensivat Suomen Valmentajien hallituksen jäsen Pekka Rindell ja Hiihtoliiton johtokunnan jäsen Rinna Ikola-Norrbacka.

Veikko Ahonen on toiminut 1970-luvulta alkaen Keuruun Kisailijoiden lasten hiihtokouluohjaajana ja nuorten valmentajana. Toimiessaan rajavartijana Ilomantsissa hän oli vastaavasti mukana myös Ilomantsin Urheilijoiden toiminnassa.  Ahonen on vaikuttanut voimakkaasti myös Keski-Suomen ja Pohjois-Karjalan hiihtopiirien valmentajana.

Keuruun Kisailijoissa Ahonen on auttanut alueensa nuoria urheilijoita sekä kehittänyt seuran toimintaa Tähtiseuravaatimusten mukaisesti. Hän on myös valmentanut useita nuoria hiihtäjiä SM-tason mitalihiihtäjäksi. Ahonen tekee tälläkin hetkellä eläkkeellä ollessaan noin yhdeksän kuukautta vuodesta vapaaehtoistöitä seuran tapahtumien ja harjoitusten edistämiseksi. Valmennus- ja ohjaustehtäviensä lisäksi hän on ollut isossa roolissa järjestämässä SM- ja FIS-hiihtoja Keuruulla useamman kerran.

”Veikko on iloinen ja helposti lähestyttävä ihminen, joka tekee intohimoisesti työtä hiihtourheilun hyväksi. Hänellä on iso rooli Keuruun Kisailijoiden toiminnassa niin valmentajana kuin aktiivisena toimijana kisoissa. Veikko luo omalla positiivisuudellaan innostavaa ilmapiiriä ympärilleen, hoitaa aktiivisesti omaa kuntoaan ja on siten erinomainen esimerkki meille kaikille”, sanoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Tunnustuspalkintoa hakee valmentajan lajiliitto valmentajan itse sitä tietämättä ja tuen haussa Suomen Valmentajat ry toimii asiainhoitajana Alfred Kordelinin säätiön suuntaan. Säätiön myöntämät tuet ovat yksi keino tuoda lasten ja nuorten parissa vapaa-ajallaan valmentavien arvokasta työtä esiin.

Alfred Kordelinin säätiö on vuodesta 1920 yhtäjaksoisesti tukenut apurahoin ja palkinnoin suomalaista tiedettä, taidetta, kirjallisuutta ja vapaata sivistystyötä sekä edistänyt tekijöiden kansainvälistymistä. Vuonna 1978 perustettu Urheilun Tuki -rahasto on yksi Kordelinin säätiön 15 kaupunki- ja kohderahastosta.
www.suomenvalmentajat.fi

Kuva: Jonna Haapamäki-Syrjälä