14.1.2012← Takaisin

Kerttu Niskanen ja Juho Mikkonen Suomen Cupin sprinttien voittoon Vantaalla

Maastohiihdon Suomen Cupin Vantaan osakilpailu aloitettiin vapaan hiihtotavan sprintillä. Tour de Ski ei painanut Kerttu Niskasta, joka otti ylivoimaisen voiton naisten kilpailussa. Miesten kilpailussa nähtiin pienoinen yllätys, kun Juho Mikkonen voitti selvästi miesten finaalin.

Naisten kilpailussa toiseksi hiihti myös Tour:lla erinomaisesti hiihtänyt Hämeenlinnan Hiihtoseuran Laura Ahervo. – Yllättävän hyvältä tuntui Tour:n jälkeenkin, totesi Laura sprinttifinaalin jälkeen. Hämeenlinnan Hiihtoseuran hyvän menestyksen varmisti Maija Hakala kolmannella sijallaan.

Miesten kilpailussa Kuhmo Ski:n Juho Mikkonen löi yllättävän selvästi toiseksi sijoittuneen Kusti Kittilän ja kolmanneksi sijoittuneen maajoukkuesprintteri Lasse Pääkkösen. – Hiihdin jalat alta itseltäni välierissä, voittamaan lähdin tätäkin kisaa, totesi Paakkonen hieman pettyneenä kilpailuunsa. Uutta tulemista tekevä sprintin erikoismies Kalle Lassila jäi miesten finaalissa niukasti neljänneksi.

Kolmannesta sijasta huolimatta Paakkonen piti Suomen Cup:n kokonaispistetilanteen kärkipaikan. Juho Mikkonen paranteli asemiaan kokonaiskilpailussa nousemalla Cup:n pisteissä neljänneksi. Naisten kokonaiskilpailun piikkipaikkaa pitää sprintin jälkeen Kerttu Niskanen.

Kilpailu käytiin loistavissa talvisissa olosuhteissa Hakunilan vaativalla sprinttiladulla. Sunnuntaina naiset hiihtävät 2,5 km:n radalla 5km ja miehet 10km. Kilpailu käydään vapaalla hiihtotavalla. Sunnuntain kilpailun lähtölistalla on mm. Vantaan Hiihtoseuraa edustava maailmanmestari Matti Heikkinen. Ylen televisioimat kilpailut alkavat klo 11.15 naisten kilpailulla.

Kilpailujen  lehdistötilaisuus järjestetään sunnuntaina 15.1. klo 14.00 Sotungin koulun sivurakennuksessa (kilpailukanslian yhteydessä).

Lisätiedot:
Kilpailutiedottaja Tero Uusitalo, p. 040 861 4519, Vantaan Hiihtoseura Ry.
Suomen Cup Race Director Hannu Koivusalo, p. 050 407 7500, Suomen Maastohiihto ry

Internet: http://www.vantaanhiihtoseura.fi/suomen-cup
Suomen Cup:n pistetilanne ja
Vantaan osakilpailun tulokset: http://www.vantaanhiihtoseura.fi/suomen-cup/tulokset