23.7.2018← Takaisin

Keravan Urheilijat: "Tähtiseura-status on hyödyksi myös yhteistyökumppaneiden kontaktoimisessa"

Suomen Hiihtoliitto jakoi uudistetun laatuseuraprosessin Tähtiseura-tunnukset aiemmin keväällä 14:lle seuralle. Jaamme Tähtiseura-tunnuksilla palkittujen seurojemme kuulumiset ja pääsemme kurkistamaan seurojen tärkeään toimintaan saavutetun tunnuksen taustalla.

Keravan Urheilijat täytti yleisseurana 100 vuotta ja hiihto on ollut seuran lajivalikoimassa jo alkuvaiheista lähtien. Juhlatempauksena seura toteutti Tykkipaana-projektin, joka kehitti vahvasti Keravalla tykkilumilatua harjoitus- ja kuntoilukäyttöön sillä ajatuksella, että hiihtolatu on lähiliikuntapaikka muiden liikuntakohteiden joukossa. Keravan Urheilijat suunnitteli ja toteutti tarvittavat muutostyöt, valmisteli opasteet ja latukartat sekä latuesittelyt. Projektin ohelle tuotiin myös Tykkipaanan kannustuspipo, jota markkinoitiin ladun käyttäjille urheiluseuran vapaayhteistyön tukemisena.

Latuprojektin lisäksi juhlavuoden teemana seurassa olivat kilpailujärjestelyt. Seura järjesti nuorille suunnattu pariviesti-kilpailun sekä Etelä-Suomen aluemestaruuskilpailut, joiden toteutuksesta Keravan Urheilijat saivatkin erityismaininnan piirin kevätkokouksessa. Suurimmaksi kohokohdaksi seura nimeää projektien lisäksi menestymisen Hopeasompa-loppukilpailuiden seuraluokittelussa.

- Tämä oli päätavoitteemme. Aikaisemmat sijat kahtena edellisenä kautena olivat kahdeksan ja halusimme parantaa. Minitavoitteeksi asetettiin viides sija ja yltiöoptimaaliseksi sijoitus TOP3 joukkoon. Sija oli viisi ja tähän olimme hyvin tyytyväisiä, kun menestystä tuli laajasti usean hiihtäjän voimin eri ikäluokissa, kertoo hiihtojaoston puheenjohtaja Tuomas Turunen.

Keravan Urheilijat kertoo tärkeimmiksi toiminnoikseen hiihtokoulutoiminnan 5-10–vuotiaille, nuorten Hopeasompa-ikäisten seuravalmennuksen ja leiritoiminnan sekä rinnalla nuorten SM-ikäisten urheilijoiden kilpailullisten tavoitteiden tukeminen. Seuran hiihtokoulussa on vuosittain mukana noin 55-65 lasta ja Hopeasompa-ikäluokassa noin 30 nuorta urheilijaa. Myös olosuhdeasia on vahvasti esillä seuratoiminnassa – hiihto-olosuhteita halutaan kehittää ja mahdollistaa. Keravalla tykkilumi tehdäänkin talkootyönä ja pääosa latujen valmisteluista on seuran organisoimaa ja toteuttamaa.

Tähtiseura-status nähdään seurassa erittäin hyödyntävänä, monellakin eri osa-alueella.

- Pidämme statusta merkkinä laadukkaasta seuratoiminnasta ja hyvästä nuorisotyöstä. Näin viestimme sitä myös ulospäin ja olemme huomanneet, että se auttaa paljon myös esimerkiksi yhteistyökumppaneiden kontaktoimisessa. Ei tarvitse erikseen todistaa, että toiminta on hyvää ja yrityksen on helppo antaa nimensä toiminnan käyttöön, sanoo Tuomas Turunen.

Keravalla halutaan koko ajan kehittää toimintaa entisestään ja hiihtojaosto hakee parhaillaan osaajia lasten ja nuorten toimintaan.

- Haluamme edellään kehittää nuorisotoimintaamme ja hiihtoharrastuksen pariin olisi tulossa etenkin talvisin enemmän tulijoita, joita voimme ottaa mukaan. Meillä on avoin rekry päällä hiihtotaustaisesta henkilöstä, joka on henkilö innokas ja haluaa mukaan seuratoimintaa ohjaus- ja valmennustoimintaa tai muuhun seuratoimintaan. Palkkaus ja toimenkuva voidaan luoda henkilön profiilin sekä ajankäytön mukaan, kertoo Tuomas Turunen.

Haku on päällä 17.8 saakka, lue lisää täältä.