25.10.2004← Takaisin

Jenni Kilpinen Ski Crossin maailmancupavauksessa finaaliin ja sijalle neljä

Ski Cross-laskijat avasivat tänään maailmancupkautensa Saas-Feessä. Päivän suomalaistulokset lupaavat hyvää ajatellen kevään freestylen MM-kisoja.

Ski Crossin maailmancupkausi alkoi suomalaisittain mainiosti. Jenni Kilpinen jatkoi jo viime kaudella alkaneita hyviä esityksiä ollen tänään Saas-Feen radalla 4. Naisten joukkueen uudet nimet Pia Käyhkö ja Anu Pesonen saivat myös maailmancupin pistetilin avatuksi. Käyhkö oli tänään 10. ja Pesonen 14. Naisten Ski Crossin ykköseksi laski viime kauden maailmancupin voittaja Ranskan Ophelie David.

Ski Cross-joukkueen päävalmentaja Toni Ollikka oli erittäin tyytyväinen Suomen joukkueen avauskisaan. Kauden ensimmäisessä maailmancupissa nähdään, mikä on joukkueen taso kansainvälisesti.

- Jo se, että saimme yhden laskijan finaalin oli todella hieno homma. Toki Jenni oli viime vuonna kolmesti palkintopallilla, mutta finaaliin pääsy kauden avauksessa lupaa hyvää loppukaudelle. Jenni oli viime vuonna täällä Saas-Feessä 17., joten huimaa parannusta on tapahtunut. Naisten joukkue on kansainvälisestikin vertailtuna hyvässä vauhdissa.

Pia Käyhkön siirtyminen syöksyradoilta Ski Crossin hyppyreihin ja kurveihin sujui Ollikan mielestä kiitettävän arvosanan veroisesti.

- Ei Pian tulos yllättänyt minua, hänellä on hyvä vauhtituntuma ja ote Ski Crossiin. Laskupäiviä tarvitsemme kuitenkin koko joukkue lisää. Leiripäivien vähyyteen suhteutettuna päivän tulos oli erinomainen.

-Pian ja Anun kohdalla kokemuksen puute näkyi erityisesti lähdöissä. Kun neljä laskijaa lähtee yhtäaikaisesti radalle, on startin merkitys huomattava. Juuri starttiharjoituksiin tulemme keskittymään tulevina leiripäivinä Rukalla.

Miesten puolella paras suomalainen oli Ville Lehtinen sijalla 21. Tuomas Karhumäki oli 29. Miesten maailmancupvoiton vei Itävallan Isidor Grüner ennen alppiradoillakin menestynyttä Tsekin Stanley Hayeriä.