28.5.2012← Takaisin

Hiihtopäättäjät koolla Etelä-Koreassa

Noin 800 edustajaa 75 eri maasta osallistuu 48. kansainväliseen hiihtokongressiin Korean Kangwonlandissa 27.5. - 2.6.2012. Kv. hiihtoliitto FIS:n kongressi järjestetään ensimmäistä kertaa Aasiassa. Koreassa päätetään vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisojen isäntä. Lahden lisäksi kisaisännyydestä kamppailevat Saksan Oberstdorf, Slovenian Planica ja Puolan Zakopane.

Suomesta Koreaan matkusti 35 henkilön edustava joukko. Heistä reilu puolet on mukana normaalissa komitea- ja kongressityöskentelyssä ja loput erityisesti Lahti 2017 -hakua varten. Mukana ovat mm. Lahden kaupungin, Lahden Hiihtoseuran, Päijät-Hämeen maakuntaliiton, Helsingin kaupungin, Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä YLE:n edustajat. Tiistaina 29.5. on Lahden hakukomitean esiintyminen FIS:n hallitukselle, keskiviikkona 30.5.

lajikomiteoille ja torstaina 31.5. selviää vuoden 2017 kisaisäntä. Valintaa ja kisaisännän julkistamista on mahdollisuus seurata livenä FIS:n nettisivuilla torstaina 31.5. noin kello 13 Suomen aikaa.

Kongressiviikon aikana pidetään yhteensä yli 100 FIS:n hallituksen, eri komiteoiden ja työryhmien kokousta. Varsinainen kongressi, FIS:n korkein päättävä elin kokoontuu perjantaina 1.6.2012. Kongressi valitsee FIS:n hallitukseen 19 ehdokkaasta 16 jäsentä kaksivuotiskaudelle. Nykyinen FIS:n hallituksen jäsen, Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Matti Sundberg on yksi ehdokkaista.

FIS-kongressin tapahtumia ja tunnelmia voi seurata FIS:n sivuilta täältä (kongressitiedotteet) ja täältä (FIS:n etusivu).

Etelä-Suomen Sanomien nettilehden etusivulle päivittyy hakukomitean toimesta Twitter Koreasta: http://www.ess.fi/
Lahti 2017 -facebook-sivut löytyvät täältä:http://www.facebook.com/Lahti2017