17.7.2013← Takaisin

Hiihtoliitto onnittelee 50-vuotiasta Nykästä

Urallaan viisi olympiamitalia voittanut, suomalainen mäkihyppääjä Matti Nykänen täyttää tänään 50 vuotta. Hiihtoliitto onnittelee menestynyttä urheilijaa.

Suomen kaikkien aikojen kovin mäkimies Matti Nykänen täyttää 17.heinäkuuta 50 vuotta. Hiihtoliitto onnittelee moninkertaista olympiavoittajaa syntymäpäivän kunniaksi.

Viiden olympiamitalin, joista neljä kultaista ja yksi pronssia, lisäksi Nykänen nousi neljätoista kerta MM-kisoissa palkintopallille. Lisäksi mäkikotka on menestynyt myös veteraanien MM-kisoissa.

Aktiiviurallaan Nykänen voitti maailmancupin osakilpailun 46 kertaa ja koko maailmancupin neljä kertaa.

Ensimmäisen maailmancupin osakilpailuvoittonsa Nykänen hyppäsi Oberstdorfissa 30. joulukuuta 1981 ja viimeinen osakilpailuvoitto tuli 1. tammikuuta 1989 Garmisch-Partenkirchenissä.

Ensimmäisen olympiakultansa mies otti Sarajevon suurmäestä vuonna 1984.