28.4.2017← Takaisin

Hiihtoliitto käynnistää sopeuttamistoimenpiteet tiiviin MM-kauden jälkeen

Hiihtoliitto aloittaa toimintansa sopeuttamistoimenpiteet Lahden MM-hiihtojen huipentaman talvikauden jälkeen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut.

Suomen Hiihtoliitolla on sekä tuotannollisista että taloudellisista syistä tarve uudelleenorganisoida toimintaansa Lahden MM-hiihtojen jälkeen. MM-hiihtojen järjestelyt kuormittivat laajasti Hiihtoliiton henkilökuntaa niin joukkueiden tukitoimintojen kuin myös suoraan MM-organisaation määrittelemien työtehtävien osalta.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat Suomen Hiihtoliiton toimistohenkilöstöä sekä Hiihtoliiton omistaman kaupallisen yhtiön Nordic Ski Finlandin henkilöstöä; yhteensä 13 henkilöä. Neuvottelut eivät koske Hiihtoliiton urheilutoimintoja.

Sopeutustarve sekä toiminnallinen että taloudellinen

Hiihtoliitolla on kiivaan kauden jälkeen sekä toiminnallinen että taloudellinen sopeutustarve. Henkilökunnan työtehtäviä järjestellään uudestaan Lahden MM-hiihtojen purkauduttua.

Taloudellisia sopeuttamispaineita tuovat vuoden 2016 Salpausselän kisojen tappiontakausvastuu ja kauden 2015-2016 perutuista maailmancup-kisoista syntyneet tappiot. Kaikkiaan tavoitellaan enimmillään 200 000 euron säästöjä. Irtisanomistarvetta ei ole tunnistettu, mutta lomautukset voivat olla yksi keino tavoitteen saavuttamiseksi.

Yhteistoimintaneuvottelut ja sopeuttamistoimenpiteet viedään läpi nopealla aikataululla, jotta tulevan olympiakauden tukitoiminnot eivät vaikeudu merkittävästi.

”Vaikka tilikauden tulos ei ole vielä lopullisesti tiedossamme, haluamme ennakoida tilannetta ja toimia mahdollisimman pian sekä varmistaa joukkueidemme tärkeät tukitoiminnat valmistautumiskaudella kohti talviolympialaisia. Menneen kauden menestyksen jälkeen voimme odottaa, että erityisesti maastohiihto ja yhdistetty ovat mitalilajeja PyeongChangissa helmikuussa 2018. Nyt aloitettavilla toimilla varmistamme, että urheilijat valmentajineen voivat käynnistää täysipainoisen valmistautumisen olympiakauteen heti ensi viikolla”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Olympiakauteen pystytään valmistautumaan lähes samoin taloudellisin resurssein kuin MM-kisakauteen. Maastohiihdon maajoukkuetoimintojen budjetti säilyy lähes ennallaan (-10%) ja yhdistetyn budjetti säilyy ennallaan. Mäkihypyn budjetin leikkaus on 25 %.

”Leikkausten vaikutus toimintaan on käytännössä pieni, koska tulevan kauden budjetissamme ei ole tarvinnut ottaa huomioon juurikaan olympialaisten kuluja. Budjetti mahdollistaa hyvän valmistautumisen kauteen 2017–2018”, kertoo Kulmala.

Lahti2017 MM-hiihtojen loppuraportti talouslukuineen sekä vaikuttavuustutkimusten tuloksineen julkistetaan kesäkuun 1. päivänä Helsingissä. Tarkentavat kutsut median edustajille lähetetään lähempänä tapahtumaa.