27.4.2018← Takaisin

Hiihtoliitto jakaa ensimmäisenä lajiliittona Tähtiseura-tunnukset laatuseuroilleen - Iloinen ryhmähenki on pitänyt drop out -ilmiön vähäisenä Paraisilla

Suomen Hiihtoliitto jakaa ensimmäisenä lajiliittona Tähtiseura-tunnuksia laatuseuroilleen. Tulevana viikonloppuna maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn lajiasioita kehitetään yhdessä Seuraneuvottelupäivillä Jyväskylässä, jossa ensimmäiset Tähtiseura-prosessin läpikäyneet seurat vastaanottavat tuoreen luokituksen tunnukset.

Yksi Tähtiseura-prosessin läpikäyneistä ja Tähtiseura-tunnuksen viikonloppuna vastaanottavista seuroista on Pargas If. Pargas If:n hiihtokouluissa harjoitteli menneellä kaudella noin 100 eri ikäistä hiihtäjää.

”Hyvä ryhmähenki on ehdottomasti yksi onnistumisista. Harjoitukset ovat olleet monipuolisia ja kaikki ovat saaneet olla mukana. Siitä olemme saaneet paljon positiivista palautetta lapsilta ja nuorilta”, kertovat Josephine Åberg ja Patrick Johansson Pargas If:sta.

Menneenä talvena seura järjesti Paraisilla Lasten Lumipäivät -tapahtuman, jossa lumilajeja kokeili 600 koululaista. Panoksia on laitettu myös seuran sisäiseen ja ulkoiseen viestintään sekä kehityskeskusteluihin urheilijoiden kanssa. Tähtiseura-prosessin avulla seura on saanut tukea toiminnan kehittämiseen Hiihtoliitosta.

”Tähtiseura-prosessista seura on saanut paljon hyviä asioita. Sen myötä meillä on ollut useita pieniä kehitysprojekteja. Olemme kehittäneet sisäistä viestintää, käynnistäneet kehityskeskusteluja kilpailijoille, lisänneet tapahtumia harjoituksien ulkopuolella, panostaneet enemmän kotisivujen sisältöön ja pelisääntöihin. Olemme kiinnittäneet paljon huomiota seurakehitykseen ja laatuun”, jatkavat Åberg ja Johansson.

Tähtiseura-laatuohjelman läpikäyneet seurat vastaanottavat Tähtiseura-tunnuksen, joka kertoo seuran laadukkaasta työstä. Tähtiseuraksi voi kehittyä niin lasten ja nuorten toimintaan, aikuisliikuntaan tai huippu-urheiluun tähtäävä seura; jokaiselle osa-alueelle on omat polkunsa. Tunnuksen väri kertoo painopistealueesta.

Seuralle myönnetty Tähtimerkki on myös lupaus laadusta nykyisille ja uusille seuran jäsenille sekä heidän lähipiirilleen ja tukijoille.

”Tähtimerkki on tunnustus seuran systemaattisesta ja määrätietoisesta hyvästä työstä lasten ja nuorten hiihtoharrastuksen eteen. Tunnustus antaa myös uutta intoa tulevaisuuteen ja tunnuksen kautta saamme myös hyvää näkyvyyttä ja tukee esimerkiksi neuvotteluja yhteistyökumppaneiden kanssa”, pohtivat Åberg ja Johansson lopuksi.

Hiihtoliitto jakaa Tähtiseura-tunnukset 14 seuralle 28.4. lauantaina seuraluokittelupalkintojen yhteydessä Jyväskylän seuraneuvottelupäivillä. Päivät avataan jo perjantaina Hiihtoliiton strategiapäivityksen työpajalla ja keskustelua jatketaan sunnuntaihin saakka.

Lauantaiaamun ohjelmassa on myös keskustelu lasten ja nuorten valmennuksesta sekä lumilajien välisestä yhteistyöstä. Alustuksen pitävät maastohiihdon valmennuspäällikkö Eero Hietanen, yhdistetyn päävalmentaja Petter Kukkonen sekä mäkihyppymaajoukkueen kakkosvalmentajana viime kaudella toiminut Lauri Hakola.

Seuraneuvottelupäivien ohjelma kokonaisuudessaan http://www.hiihtoliitto.fi/seuratoiminta2/liiton-tapahtumat/seuraneuvottelupaivat/

Tunnelmia päiviltä voi seurata Hiihtoliiton LinkedInistä https://www.linkedin.com/company/suomen-hiihtoliitto-finnish-ski-association/

Tutustu Pargas If:ään kotisivujen kautta https://pargasifskitea m.idrott.fi/sv/start/

Kuva: Lasten Lumipäivät Paraisilla / SHL