31.5.2013← Takaisin

Hiihtoliitto hyväksyi MM-kisojen järjestämissopimuksen

Suomen Hiihtoliiton johtokunta on kokouksessaan hyväksynyt Lahden MM 2017 -järjestelysopimuksen Lahden kaupungin, Lahden Hiihtoseuran ja Hiihtoliiton välillä. Sopimus on sisällöltään samankaltainen kuin edellisissä, vuoden 2001 MM-kisoissa.

Suomen Hiihtoliiton johtokunta on päättänyt jakaa yhteensä 550 000 euroa maastohiihdolle ja mäkihypyn - yhdistetyn yksikölle.
    - Osingonjako kävi mahdolliseksi, koska Hiihtoliiton talous on viimeisen neljän vuoden aikana kohentunut merkittävästi, sanoo liittovaltuuston puheenjohtaja Asko Uurasjärvi.

Maastohiihdon ja mäkihyppy-yhdistetyn osuudet ovat molemmat 275 000 euron suuruiset. Summasta vähennetään maastohiihdon 137 500 velka, jolloin lopullisen osingon suuruudeksi jää 137 500 euroa. Mäkihyppy-yhdistetty velkaantui kaudella 2012 - 2013 Hiihtoliitolle 181 000 euroa. Vähennyksen jälkeen sen osuudeksi jää 94 000 euroa.
    Rahat maksetaan siten, ettei Hiihtoliiton kassatilanne vaarannu.

Vielä vuoden 2008 lopussa Hiihtoliiton oma pääoma oli 750 000 euroa negatiivinen. Liitto pidettiin pystyssä lajiyhdistysten kanssa tehdyin sopimuksin. Vielä 2009 Hiihtoliiton tulos oli 193 000 euroa alijäämäinen.
    - Nousu nykyiseen , vakaaseen tilanteeseen on huikea saavutus etenkin kun se on tehty  aikana, jolloin yleinen talouskehitys on ollut heikkoa, Uurasjärvi korostaa.