7.5.2012← Takaisin

Hiihtoliiton kevätkokouksessa julkaistiin seuraluokittelut ja jaettiin kiertopalkintoja

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa Jyväskylässä jaettiin perinteiseen tapaan kiertopalkintoja niin seuroille kuin piiriyhdistyksillekin. Parhaina seuroina palkittiin maastohiihdossa Ounasvaaran Hiihtoseura sekä mäkihypyssä ja yhdistetyssä Lahden Hiihtoseura.

Piirien palkinnot

Seuraluokittelu-kiertopalkinto

Seuraluokittelu-kiertopalkinnosta kilpaillaan vuosina 2008 - 2012 piirien kesken hiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella. Vuoden 2012 paras piiri oli Häme, toisena FSS ja kolmantena Pohjois-Pohjanmaa. Viidessä vuodessa pisteitä keräsi eniten niin ikään Hämeen Hiihto, joka saa kiertopalkinnon omakseen.

UMK-malja

Urheilu-, metsästys- ja kalastustarvikkeiden lahjoittamasta UMK-maljasta kilpaillaan pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisen sarjan tulosten perusteella. Ykkössijan vei vuonna 2012 Kainuu. Toinen oli Häme ja kolmas Pohjois-Pohjanmaa.

Suomi Salaman tiimalasi

Suomi Salaman tiimalasista kilpaillaan pohjoismaisten lajien nuorten SM-kilpailujen tulosten perusteella. Vuonna 2012 kiinnityksen tiimalasiin sai FSS. Toiseksi sijoittui Keski-Suomi ja kolmanneksi Pohjois-Pohjanmaa.

Hopeasompa-viestien kiertopalkinto

Kiertopalkinnon saa vuodeksi haltuunsa se piiri, joka saa Hopeasomman loppukilpailujen viestinhiihdossa eniten pisteitä. Nykyisestä palkinnosta kilpailtiin viiden vuoden ajan, vuosina 2008 - 2012. Vuonna 2012 voittaja oli FSS, joka sai palkinnon omakseen viiden vuoden parhaalla yhteispistemäärällä. Toiseksi tänä vuonna sijoittui Etelä-Pohjanmaa ja kolmanneksi Etelä-Karjala.

Seurojen palkinnot

Pohjola-malja

Maastohiihdon seuraluokittelun paras seura kaudella 2011 - 2012 oli Ounasvaaran Hiihtoseura, joka sai vuodeksi haltuunsa vuodesta 1997 lähtien kiertäneen Pohjola-maljan. Valioluokan 20 seurasta palkitaan syksyn liittokokouksessa rahapalkinnoin myös seuraaviksi sijoittuneet Oulun Hiihtoseura, Hollolan Urheilijat -46, Espoon Hiihtoseura ja Valkeakosken Haka.

Maastohiihdon parhaana nuorisoseurana palkitaan syksyllä niin ikään Ounasvaaran Hiihtoseura, parhaana kilpa- ja huippu-urheiluseurana ja harrasteseurana  Oulun Hiihtoseura.

Eniten toimintaansa viime kaudesta parantaneet maastohiihtoseurat olivat valio-/I-luokassa Lempäälän Kisa, Viialan Viri ja Hollolan Urheilijat -46 sekä II-luokassa Kalvolan Isku, Kannuksen Ura ja Nurmijärven Hiihtoseura. Myös nämä seurat saavat rahakuorensa syksyn liittokokouksessa.

Mäkihypyn ja yhdistetyn kolme valioluokan seuraa olivat Lahden Hiihtoseura, Puijon Hiihtoseura ja Kuusamon Erä-Veikot.

Paavo M:n pokaali

Paavo M:n pokaalin saa maastohiihdon sprinttiviesteissä parhaiten menestynyt seura. Pokaali menee vuonna 2012 Oulun Hiihtoseuralle, jonka naisten joukkue voitti kultaa SM-sprinttiviestissä ja miesten joukkue sijoittui neljänneksi. Edellisen, vuosina 2004 - 2011 kiertäneen Paavo M:n pokaalin saa omakseen Joutsan Pommi neljällä kiinnityksellään.

Jokkeri ja Joksa

Mäkihypyssä Jouko Törmäsen lahjoittaman Jokkeri-kiertopalkinnon sai vuodeksi haltuunsa Puijon Hiihtoseura ja yhdistetyssä Jouko Karjalaisen lahjoittama Joksa-karhu meni Lahden Hiihtoseuralle.

Jo aikaisemmin on SM-kilpailujen yhteydessä jaettu Marja-Liisan Pokaali, jonka sai omakseen kolmannella kiinnityksellään Hämeenlinnan Hiihtoseura ja Haku-Veikon Hopeapokaali, johon sai niin ikään kolmannen kiinnityksensä Vuokatti Ski Team Kainuu. Haku-Veikon Hopeapokaali kiertää kymmenen vuoden ajan, vuodet 2009 - 2018.

Hopeasomman loppukilpailussa 2012 parhaaksi seuraksi ylsi IF Femman.

Ne kiertopalkinnot, jotka eivät olleet nyt jaossa Jyväskylässä, sekä maastohiihdon seuraluokittelun kunniakirjat ja rahapalkinnot jaetaan syksyn liittokokouksessa.

Liittovaltuuston kevätkokouksessa palkittiin lisäksi Leila Lepistö vuoden 2011 Hannu Koskivuori -mitalilla hänen elämäntyöstään hiihtourheilun ja sen kehittämisen hyväksi. Hiihtoliiton johtokunnan jäsen Ari Nurminen (60 v.) ja liittovaltuuston puheenjohtaja Asko Uurasjärvi (50 v.) vastaanottivat kultaisen (Nurminen) ja hopeisen (Uurasjärvi) plaketin pyöreiden vuosiensa ja hiihtourheilun eteen tekemän työnsä johdosta.

Maastohiihdon seuraluokittelu löytyy täältä.
Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelu löytyy täältä.
Kiertopalkintotulokset löytyvät täältä.

Ski Sport Finland ry palkitsee parhaat seuransa syksyllä.