10.5.2011← Takaisin

Hiihtoliiton kevätkokouksessa julkaistiin seuraluokittelut ja jaettiin kiertopalkintoja

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa Jyväskylässä jaettiin perinteiseen tapaan kiertopalkintoja niin seuroille kuin piiriyhdistyksillekin. Parhaina seuroina palkittiin maastohiihdossa Ounasvaaran Hiihtoseura ja mäkihypyssä ja yhdistetyssä Lahden Hiihtoseura.

Piirien palkinnot

Seuraluokittelu-kiertopalkinto

Seuraluokittelu-kiertopalkinnosta kilpaillaan vuosina 2008 - 2012 piirien kesken hiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella. Vuoden 2011 paras piiri oli Häme, toisena Pohjois-Pohjanmaa ja kolmantena FSS. Neljän vuoden jälkeen johtokolmikko yhteispisteissä on sama.

UMK-malja

Urheilu-, metsästys- ja kalastustarvikkeiden lahjoittamasta UMK-maljasta kilpaillaan pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisen sarjan tulosten perusteella. Ykkössijan vei vuonna 2011 Kainuu. Toinen oli Lappi ja kolmas Lahti.

Suomi Salaman tiimalasi

Suomi Salaman tiimalasista kilpaillaan pohjoismaisten lajien nuorten SM-kilpailujen tulosten perusteella. Vuonna 2011 kiinnityksen tiimalasiin sai Kainuu. Toiseksi sijoittui FSS ja kolmanneksi Pohjois-Savo.

Hopeasompa-viestien kiertopalkinto

Kiertopalkinnon saa vuodeksi haltuunsa se piiri, joka saa Hopeasomman loppukilpailujen viestinhiihdossa eniten pisteitä. Siitä kilpaillaan viiden vuoden ajan, 2008 - 2012. Vuonna 2011 voittaja on FSS, joka johtaa myös yhteispisteissä. Toiseksi sijoittui Etelä-Karjala ja kolmanneksi Pohjois-Savo.

Seurojen palkinnot

Pohjola-malja

Maastohiihdon seuraluokittelun paras seura kaudella 2010 - 2011 oli Ounasvaaran Hiihtoseura, joka sai vuodeksi haltuunsa vuodesta 1997 lähtien kiertäneen Pohjola-maljan. Valioluokan 20 seurasta palkittiin rahapalkinnoin myös seuraaviksi sijoittuneet Oulun Hiihtoseura, Valkeakosken Haka, Espoon Hiihtoseura ja Imatran Urheilijat.

Maastohiihdon parhaana nuorisoseurana palkittiin niin ikään Ounasvaaran Hiihtoseura, parhaan harrasteseuran kunniakirjan pokkasi Oulun Hiihtoseura ja paras kilpa- ja huippu-urheiluseura oli Kuusamon Erä-Veikot.

Eniten toimintaansa viime kaudesta parantaneet maastohiihtoseurat olivat valio-/I-luokassa Ounasvaaran Hiihtoseura, Oulun Hiihtoseura ja Valkeakosken Haka sekä II-luokassa Kivijärven Kivekkäät, Vehmaan Kiisto ja Kannuksen Ura.

Mäkihypyn ja yhdistetyn kolme valioluokan seuraa olivat Lahden Hiihtoseura, Puijon Hiihtoseura ja Kuusamon Erä-Veikot.

Paavo M:n pokaali

Jyväskylässä jaettiin myös tammikuussa Vöyrin SM-kisoissa jakamatta jäänyt Paavo M:n pokaali, jonka saa sprinttiviesteissä parhaiten menestynyt seura. Pokaalin pokkasi Valkeakosken Haka, jonka miesten joukkue sijoittui SM-sprinttiviestissä viidenneksi ja naisten joukkue seitsemänneksi.

Jokkeri ja Joksa

Mäkihypyssä Jouko Törmäsen lahjoittaman Jokkeri-kiertopalkinnon sai vuodeksi haltuunsa Kuusamon Erä-Veikot ja yhdistetyssä Jouko Karjalaisen lahjoittama Joksa-karhu meni Ounasvaaran Hiihtoseuralle.

Jo aikaisemmin on SM-kilpailujen yhteydessä jaettu Marja-Liisan Pokaali, johon sai toisen kiinnityksen Hämeenlinnan Hiihtoseura ja Haku-Veikon Hopeapokaali, johon sai niin ikään toisen kiinnityksen Vuokatti Ski Team Kainuu.

Hopeasomman loppukilpailussa 2011 parhaaksi seuraksi ylsi viimevuotiseen tapaan Imatran Urheilijat.

Maastohiihdon seuraluokittelu löytyy täältä.
Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelu löytyy täältä.
Kiertopalkintotulokset löytyvät täältä.

Ski Sport Finland ry palkitsee parhaat seuransa syksyllä.