10.5.2011← Takaisin

Hiihtoliiton kevätkokouksessa julkaistiin seuraluokittelut ja jaettiin kiertopalkintoja

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa Jyväskylässä jaettiin perinteiseen tapaan koko joukko kiertopalkintoja niin seuroille kuin hiihdon piiriyhdistyksillekin. Maastohiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella kauden 2010 - 2011 paras seura oli Ounasvaaran Hiihtoseura ja mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelun parhaan seuran palkinnon pokkasi Lahden Hiihtoseura.

Piirien palkinnot

Seuraluokittelu-kiertopalkinto

Seuraluokittelu-kiertopalkinnosta kilpaillaan vuosina 2008 - 2012 piirien kesken hiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella. Vuoden 2011 paras piiri oli Häme, toisena Pohjois-Pohjanmaa ja kolmantena FSS. Neljän vuoden jälkeen johdossa on Häme 75 pisteellä.

UMK-malja

Urheilu-, metsästys- ja kalastustarvikkeiden lahjoittamasta UMK-maljasta kilpaillaan pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisen sarjan tulosten perusteella. Vuonna 2011 ykkössijan vei Kainuu, toinen oli Lappi ja kolmas Lahti.

Suomi Salaman tiimalasi

Suomi Salaman tiimalasista kilpaillaan pohjoismaisten lajien nuorten SM-kilpailujen tulosten perusteella. Vuonna 2011 kiinnityksen tiimalasiin sai Kainuu. Toiseksi sijoittui FSS ja kolmanneksi Pohjois-Savo.

Hopeasompa-viestien kiertopalkinto

Kiertopalkinnon saa vuodeksi haltuunsa se piiri, joka saa Hopeasomman loppukilpailujen viestinhiihdossa eniten pisteitä. Siitä kilpaillaan viiden vuoden ajan, 2008 - 2012. Vuonna 2011 voittaja oli FSS, joka johtaa myös yhteispisteissä. Toiseksi sijoittui Etelä-Karjala ja kolmanneksi Pohjois-Savo.

Seurojen palkinnot

Maastohiihdon seuraluokittelun paras seura saa vuodeksi haltuunsa Pohjola-maljan, josta on kilpailtu vuodesta 1997 alkaen. Vuonna 2011 maljan sai haltuunsa Ounasvaaran Hiihtoseura. Ounasvaaran lisäksi neljä muuta valioluokan seuraa, Oulun Hiihtoseura, Valkeakosken Haka, Espoon Hiihtoseura ja Imatran Urheilijat, palkittiin rahapalkinnoin.

Mäkihypyssä ja yhdistetyssa valioluokan seuroja kaudella 2010 - 2011 olivat Lahden Hiihtoseura, Puijon Hiihtoseura ja Kuusamon Erä-Veikot.

Maastohiihdon paras nuorisoseura kaudella 2010 - 2011 oli niin ikään Ounasvaaran Hiihtoseura. Paras harrasteseura oli Oulun Hiihtoseura ja parhaan kilpa- ja huippu-urheiluseuran kunniakirjan sai Kuusamon Erä-Veikot.

Toimintaansa edelliskaudesta eniten parantaneet seurat olivat valio-/I-luokassa Ounasvaaran Hiihtoseura, Oulun Hiihtoseura ja Valkeakosken Haka. II-luokassa parhaat parantajat olivat Kivijärven Kivekkäät, Vehmaan Kiisto ja Kannuksen Ura.

Jyväskylässä jaettiin myös tammikuun Vöyrin SM-kisoissa jakamatta jäänyt Paavo M:n pokaali, joka annetaan parhaalle sprinttiviestiseuralle. Pokaalin sai vuodeksi haltuunsa Valkeakosken Haka, joka sijoittui SM-kisojen sprinttiviestissä miesten sarjassa sijalle 5 ja naisten sarjassa sijalle 7.

Kuusamon Erä-Veikot sai vuodeksi haltuunsa mäkihypyn kiertopalkinnon, Jouko Törmäsen lahjoittaman Jokkerin. Yhdistetyn kiertopalkinto, Jouko Karjalaisen lahjoittama Joksa-karhu meni Ounasvaaran Hiihtoseuralle

Jo aikaisemmin on SM-kilpailujen yhteydessä jaettu Marja-Liisan Pokaali, johon sai toisen kiinnityksensä Hämeenlinnan Hiihtoseura ja Haku-Veikon Hopeapokaali, johon sai niin ikään toisen kiinnityksensä Vuokatti Ski Team Kainuu. Hopeasomman loppukilpailussa parhaaksi seuraksi ylsi Imatran Urheilijat.

Maastohiihdon seuraluokittelu ja piirijärjestys löytyvät täältä.
    Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelu löytyy täältä.
    Kiertopalkintotiedot löytyvät täältä.