12.11.2005← Takaisin

Hannu Koskivuori -mitali numero 21 Kalevi Häkkiselle

Suomen Hiihtoliitto myöntää vuosittain yhden Hannu Koskivuori -mitalin pitkäaikaisesta työstä hiihtourheilun hyväksi. Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokouksessa 12.11.2005 Jyväskylässä mitali numero 21 luovutettiin Kalevi Häkkiselle, 77.

Kalevi Häkkinen on legenda jo eläessään. Hän on tehnyt niin pitkän ja monipuolisen työn suomalaisen ja kansainvälisenkin hiihtourheilun hyväksi, että vastaavaa on vaikea löytää.

Kalevi Häkkisen ura aktiiviurheilijana 1950-luvulta aina näihin päiviin asti jää hiihtourheilun historiaan. Hän on mm. edustanut Suomea alppilajeissa talviolympiakisoissa Cortinassa 1956 ollen kisojen alppiyhdistetyssä 11:s. Alppilajeista hän vähitellen siirtyi nopeuslaskuun, jossa hän on tehnyt lukuisia ennätyksiä. Hän oli Albertvillen talviolympiakisoissa 1992 esilaskijana ja vielä vuonna 1995 hän laski suksilla yli 200 km/h. Vuonna 2003 hän oli Suomen joukkueen jäsenenä lajin MM-kilpailuissa.

Kalevi Häkkinen on ansioitunut myös valmentajana. Hän on toiminut mm. Suomen Hiihtoliiton alppilajien päävalmentajana 1967-77 ja lisäksi leirivalmentajana monissa eri lajeissa opettaen mm. maastohiihtäjiä laskemaan mäkiä ja mäkihyppääjille suksien voitelua. Liittotason lisäksi on tehnyt runsaasti valmennustyötä myös seuratasolla, mm. Häkä Ski Clubin puitteissa.

Kalevi Häkkinen on toiminut myös kouluttajana. Hän on vetänyt mm. radanmerkitsemis- ja tuomarikursseja niin alppihiihdossa kuin nopeuslaskussakin.

Kilpailujen järjestäjänä Kalevi Häkkinen on ollut aktiivisessa osassa mm. nopeuslaskun MM-kisoissa sekä lajin Suomi-cupissa. Nopeuslaskun MM-kisojen suorituspaikkojen turvallisuutta suunnittelevana ja valvovana henkilönä hän on ollut vuosina 1995, 1999, 2001, 2003 ja 2005.

Järjestötoiminnassa Kalevi Häkkinen on ansioitunut niin kansainvälisesti kuin liitto- ja seuratasollakin. Kalevi Häkkinen on mm. Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) nopeuslaskukomitean puheenjohtaja vuodesta 1997 ja edelleen. Saman komitean jäsenenä hän on ollut vuodesta 1988 lähtien. Hän on ollut Suomen Nopeuslaskuliiton johtokunnan jäsenenä ja eri tehtävissä Suomen Hiihtoliitossa ja mm. Häkä Ski Clubin puheenjohtaja vuodesta 1989.

Kalevi Häkkinen on myös aktiivinen dopingin vastaisessa työssä. Vuonna 2002 hän perusti Häkä No Doping Teamin.

Kalevi Häkkinen on palkittu monilla urheilun huomionosoituksilla. Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristin hän sai vuonna 1995 ja Suomen Hiihtoliiton kultaisen ansiomerkin vuonna 1993.

Hannu Koskivuori -mitalin saajat kautta aikojen:

1985 numero  1      Hannu Koskivuori
2003 numero 19     Eeti Nieminen
2004 numero 20     Leena Jääskeläinen
2005 numero 21     Kalevi Häkkinen

Hannu Koskivuori -mitalin saajasta päättää vuosittain Suomen Hiihtoliiton puheenjohtajisto.

Hnnu Koskivuori -mitali jaetaan joka syksy yhdelle henkilölle tai yhteisölle pitkäaikaisesta työstä suomalaisen hiihtourheilun hyväksi.