3.6.2011← Takaisin

FIS yhdistetyn komitea vahvisti maailmancupin kalenteriin uuden kilpailumuodon

Kansainvälisen hiihtoliiton perinteisen kevään kalenteri konferenssin ohjelmassa oli perjantaina 3.6.2011 yhdistetyn komitean kokous Slovenian Portorozissa. Yhdistetyn maailmancupissa kilpaillaan ensikaudella tiivis kilpailukausi, 26 osakilpailua, mukana uusi kilpailumuoto ”Penalty race”.

Yhdistetyn maailmancup 2011-12 kaudella kilpaillaan 2-3 kilpailua uudella Penalty race-kilpailumuodolla. Penalty race on mukana myös Salpausselän kisojen ohjelmassa. Kilpailumuotoa viimeistellään lopulliseen toteutusmalliin yhdistetyn alakomiteassa ja käydään mahdollisesti testikilpailu FIS kesä Grand Prix:n aikana.

Yhdistetyn mäkikomitean jäsen Ilkka Tiilikainen kertoo uudesta mielenkiintoisesta kilpailumuodosta.
    - Mäkiosuuden hypyn pituus ratkaisee mahdollisten sakkokierrosten määrän hiihto-osuudella. Alastulorinne jaetaan 3-5 metrin sektoreihin mäen koosta riippuen. Alastulon viimeiseen sektoriin venyttäneille ei kerry sakkokierroksia, sitä lyhyemmälle hypänneet kiertävät 150 metrin sakkokierrokset sektoreiden mukaan. Hyppääjä tietää siten heti hypättyään, montako sakkokierrosta hänellä on hiihdettävänään.
    - Hiihto-osuudelle startti tapahtuu massalähtönä ja kilpailija voi valita 2,5 km pituisilla kierroksilla sakkokierroksien hiihtämisen haluamaansa kohtaan kilpailua, jatkaa Tiilikainen kilpailijoiden taktikointimahdollisuuksista.

Yhdistetyn maailmancup-ohjelmassa on myös 3 parisprinttikilpailua. Tiilikainen toteaa kilpailumuodon olevan ehdolla seuraaviin pohjoismaisten lajien MM-kisaohjelmaan.
    - Parisprinttiä ehdotetaan muutettavaksi toisen yhdistetyn joukkuekilpailun tilalle Val di Fiemmen MM-kisoihin 2013. Ehdotuksen mukaan yhdistetyn joukkuekilpailu käytäisiin normaalimäessä ja parisprintti suumäessä.

Yhdistetyn komitea vahvisti samalla esityksen, jossa yhdistetyn maailmancupin kilpailupäiviä edeltänyt varakilpailu on jatkossa myös karsintakilpailu mäkihypyn tapaan.
    - Yhdistetyn maailmancupeissa käytössä ollut varakilpailu muuttuu samalla karsintakilpailuksi. Varsinaiseen kilpailuun pääsee mäkihypyn tavoin 50 kilpailijaa, 10 parasta maailmancupin kokonaiskilpailun perusteella ja 40 parasta karsinnasta, kertoo Tiilikainen kokouksen jälkeen.

Suomessa yhdistetyn FIS maailmancupia kilpaillaan ensi talvena Kuusamon maailmancup-avauksessa 25.-26.11.2011 ja Lahden Salpausselän kisoissa 2.-3.3.2012. Yhdistetyn FIS Continental cupin osakilpailut järjestetään mäkihypyn kanssa yhtä aikaa Kuopiossa 10.-11.3.2012.

Linkki yhdistetyn FIS-kalenterit