28.2.2010← Takaisin

Finlandia-hiihtäjien määrä kasvoi – hyväluminen talvi toi 6249 ilmoittautunutta

37. Finlandia-hiihto keräsi kaikkiaan 6249 ilmoittautunutta nauttimaan maastohiihdosta Lahden ja Hollolan laduille lauantaina ja sunnuntaina. Järjestäjät ovat määrään hyvin tyytyväisiä.

”Olemme todella tyytyväisiä, että runsasluminen talvi käänsi hiihtäjien määrän jälleen kasvuun. Tavoitteenamme olleen kuudentuhannen hiihtäjän määrä rikkoontui reilusti. Olemme myös tyytyväisiä ulkomaalaisten osallistujien suureen määrään”, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Esko Saari sanoo.
    Olosuhteet viikonloppuna olivat hyvät, sillä hyväluminen talvi helpotti monia asioita.
    ”Se toi kuitenkin myös uusia haasteita, sillä puihin kiinni jäänyt lumi alkoi kaataa ja katkoa puita. Onnistuimme kuitenkin ennakkotyössämme hyvin, sillä yksikään kaatunut puu ei hiihtoa haitannut”, Saari sanoo.
    Finlandia-hiihdon järjestelyissä oli tänäkin vuonna mukana noin 600 vapaaehtoista, joiden panos tapahtuman onnistumiseksi oli jälleen ratkaiseva.
    ”Haluan järjestäjien puolesta kiittää kaikkia talkoolaisia sekä myös yhteistyökumppaneita ja hiihtäjiä”, Saari sanoo.

FIS maraton-cup tuo uusia haasteita

Ensi vuonna järjestäjät ovat uusien haasteiden edessä, kun Finlandia-hiihto on mukana Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n maraton-cupissa. Cupin osakilpailu, 50 kilometriä perinteisellä, hiihdetään Lahdessa ja Hollolassa 26.2.2011.
    ”Lähiaikoina tulemme miettimään, millä reitillä ensi talvena hiihdetään. Todennäköisesti reittinä on 50 kilometriä, koska se on osoittautunut lumivarmaksi reitiksi. FIS maraton-cup tuo meille lisää hiihtäjiä ja lisää näkyvyyttä muun muassa suoran tv-lähetyksen kautta. Myös palkintorahat kasvavat. Meille organisaationa se ei aiheuta muutoksia, me pystymme sen kaiken nykyisellä organisaatiollamme hoitamaan”, Saari sanoo.

Lisätietoja:
    Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Esko Saari, 040 900 9505