29.4.2018← Takaisin

Espoon Hiihtoseura ja Lahden Hiihtoseura seuraluokittelujen ykköset - Hiihtoliiton 14 seuralle Tähtiseura-tunnus

Suomen Hiihtoliitto palkitsi menestyneitä ja kehittyneitä hiihtoseuroja lauantaina Seuraneuvottelupäivillä Jyväskylässä. Maastohiihdon seuraluokittelun ykköseksi nousi Espoon Hiihtoseura. Lahden Hiihtoseura oli mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelun paras.

Hiihtoliiton seuraluokittelussa huomioidaan seurojen nuorisotoiminta, huippu-urheilu ja harrasteliikunta. Merkittäviä tekijöitä ovat skipassien ja lisenssien määrä eri ikäluokissa, ohjaajien ja valmentajien määrä, valtakunnallinen kilpailumenestys sekä uutena Lumilajit Liikuttavat -hankkeen tapahtumien järjestäminen.

Maastohiihdon seuraluokittelun ykkönen ja samalla Pohjola-malja -kiertopalkinnon voittaja kaudella 2018 on Espoon Hiihtoseura. Pitkäjänteinen työ tuotti tulosta hieman ennakoitua aiemmin, sillä tavoite olla ykkönen oli asetettu vasta muutaman vuoden päähän.

”Asetimme tavoitteeksemme olla paras hiihtoseura vuonna 2020. Nythän tämä tuli hieman aiemmin, mutta eihän se haittaa”, kommentoi iloisesti Espoon Hiihtoseuran puheenjohtaja Patrik Ehrnrooth noutaessaan palkintoa.

Maastohiihdon toiseksi seuraluokittelussa sijoittui Oulun Hiihtoseura ja kolmanneksi Ski Jyväskylä. Seuraluokittelun paras piiri oli Finlands Svenska Skidförbund r.f., joka sai haltuunsa piirien välisen kiertopalkinnon. Pohjoimaisten lajien SM-kisojen paras piiri oli Kainuun piiri ja se vastaanotti UMK-maljan. Myös nuorten sarjoissa kilpaillaan piirien kesken. Hopeasompaviestien parhaana piirinä kiertopalkinnon vastaanotti Häme.

Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelun paras oli viime vuoden tapaan Lahden Hiihtoseura. Toinen oli Ounasvaaran Hiihtoseura ja kolmas Puijon Hiihtoseura.

Mäkihypyn Jokkeri-kiertopalkinto palasi viime vuoden tapaan Lahden Hiihtoseuralle, joka oli lajin paras seura mäkihypyn SM-kilpailuissa. Yhdistetyn vastaava Joksa-karhu matkasi myös edellisvuoden tapaan Jyväskylän Hiihtoseuralta. Lahden Hiihtoseura oli myös Hopeasompa-kilpailujen paras seura, ja sai siitä vuodeksi haltuunsa Paavo Talonpojan lahjoittaman Rataskello-palkinnon.

Tähtiseura-tunnuksia laatuseuroille

Jyväskylässä jaettiin myös Olympiakomitean uudistetun laatuseuraprosessin tunnukset, Tähtiseura-tunnukset 14:lle seuralle. Tähtiseura-tunnuksen vastaanottivat maastohiihdossa Espoon Hiihtoseura, Keravan Urheilijat, Keuruun Kisailijat, Kuhmo-Ski, Lahden Hiihtoseura, Lempäälän Kisa, Noormarkun Nopsa, Oulun Hiihtoseura, Pargas IF, Puijon Hiihtoseura, Pöytyän Urheilijat, Ski Jyväskylä, Vantaan Hiihtoseura sekä mäki-yhdistetyssä Siilinjärven Ponnistus.

Hiihtoliitto oli ensimmäinen lajiliitto, joka jakoi uudistetut Tähtiseura-tunnukset seuroilleen.

Seuraluokittelun tulokset kokonaisuudessaanhttp://www.hiihtoliitto.fi/seuratoiminta2/seuraluokittelu/tulokset/