1.4.2014← Takaisin

Hiihtolajien ensimmäiset valmentajavalinnat on tehty

• Mika Kulmala kokeilee seuraavaksi taitojaan valmentajana, ei kuitenkaan mäkihypyssä kuten kuvassa vaan alppihiihdon vauhtilajeissa.

Suomen Hiihtoliitto ja Maastohiihto ry ovat tehneet ensimmäiset valmentajavalinnat. Eilen päättyneessä hakuprosessissa pinnalle nousivat tutut nimet. Päävalmentajat on jo nimetty ja he kokoavat huhtikuun aikana ympärilleen valmennustiimin.

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala on tyytyväinen mies. Viime keväästä saakka puhuttaneet valmentajakuviot on nyt ottaneet aimo askeleen eteenpäin, kun pohjoismaisten hiihtolajien päävalmentajapaikat on täytetty.
- Perinteisestihän näistä on tullut todella paljon vääntöä, mutta nyt prosessi oli poikkeuksellisen helppo ja sujuva, Kulmala kertoo.
Pohjoismaiset lajit ovat kuluneen kauden aikana lisänneet lajien välistä yhteistyötä ja valmentajavalintojen myötä yhteistyön odotetaan lisääntyvän entisestään. Yhdistetyn nykyinen valmentaja Petter Kukkonen siirtyy maastohiihdon valmentajaksi, mäkijoukkuetta valmentava Pekka Niemelä puolestaan yhdistetyn ja maastohiihdon päävalmentaja Magnar Dalen ottaa vastuulleen mäkihypyn tulevaisuuden:
- Meillä oli monia hyviä henkilöitä, joista valita tehtäviin parhaimmat. Tämän valinnan tekeminen oli kuitenkin yllättävän helppoa, Kulmala kertoo.
Toiminnanjohtajalla on vielä yksi ässä hihassaan. Vahvan urheilutaustan, mm. suunnistus ja hiihtosuunnistus, omaava Kulmala ottaa itse yhä enemmän vastuuta myös urheilullisista asioista.
- Ei ole mikään salaisuus, että urheiluliitot kamppailevat tiukan talouden kanssa. Siksi mekin Hiihtoliitossa olemme päättäneet yhdistää muutamia työtehtäviä, Kulmala kertoo ja jatkaa.
- Olen viimeisen parin vuoden ajan kerännyt painoa, josta on selvästi hyötyä vauhtilajeissa. Olemmekin tehneet sen päätöksen, että alppilajien valmentajatehtävistä vauhtilajit siirtyvät minuun vastuulleni. Aloitan tehtävässä kesäkuun alussa ja ensimmäinen leiri on juhannusviikolla, Kulmala kertoo.
Hiihtoliiton toiminnanjohtaja korostaa, että hän jääväsi itsensä valintaprosessista.

Tilanteen kiinnostavuuden vuoksi pyydämme toimittajia välttämään yhteydenottoa asiantiimoilta edellä mainittuihin henkilöihin ennen iltapäivän tiedotustilaisuutta.

Tiedotustilaisuus:
1.4.2014 klo 14.14