Kesätapaaminen 2017

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n kesätapaaminen ja vuosikokous pidettiin perinteisesti Jyväskylän Laajavuoressa 31.5.–1.6.2017. Tapahtuman muisteluteemoina olivat Albertvillen vuoden 1992 talviolympialaiset, Lahden MM-hiihdot 1989, Val di Fiemmen MM-hiihdot 1991, ampumahiihdon OK-/MM-kisat noina vuosina sekä paralympialaiset Albertvillessä vuonna 1992.

Teemavuosien urheilijahaastattelussa olivat 1980-luvun moninkertainen arvokisamitalisti Aki Karvonen, Lahdessa 1989 kaksi kultaa ja yhden hopean hiihtänyt Marja-Liisa Kirvesniemi sekä Albertvillen 1992 parakultamitalistit Jouko Grip ja Kalervo Pieksämäki sekä pronssimitalisti Kaija Tuikkanen. Pro Urheilu -tunnustuksen heistä ovat saaneet Marja-Liisa Kirvesniemi 2005, Jouko Grip 2005 ja Kalervo Pieksämäki 2013.

Keskiviikkoillan ohjelmassa oli Palokan koulukeskuksessa ”Muistojen Laila Kinnunen” -konsertti, jossa Ilmavoimien soittokunnan säestyksellä esiintyivät Milana Misic, Jenna Bågeberg ja Hannu Lehtonen.

Vuosikokouksessa sääntötarkistus

Kesäkuun ensimmäisen päivän vuosikokouksen alustuksena oli liikuntatieteiden tohtori Esa Hynysen esitys maastohiihtojoukkueen ja KIHU:n yhteistyöstä ennen viime talven Lahden MM-hiihtoja.

Vuosikokouksen alussa pidettiin hiljainen hetki edesmenneiden jäsenten muistoksi. Vuonna 2016 heitä oli 12 ja tämän vuoden aikana neljä.

Merkkivuosia täyttäneitä tai täyttäviä Jyväskylässä mukana olleita muistettiin yhdistyksen pöytästandaarilla.

Vuosikokous, jossa oli paikalla 50 henkeä, valitsi Pekka Toivosen Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajaksi.

Johtokunnasta jäivät pois pitkäaikaiset jäsenet Viljo Sadeharju ja Esko Jussila. Uusina johtokuntaan valittiin Matti Niemi (varapuheenjohtaja) ja Timo Mäkelä. Johtokunnassa jatkavat Erkki Jääskeläinen ja Senja Nuolikivi. Sihteerinä jatkaa Matti Harju ja rahastonhoitajana Markku Tunturi.

Vuosikokouksen hyväksymiä uusia jäseniä (10) ovat Jaana Argillander, Ari Pusa, Eira Mäntynen (o.s. Huumarkangas), Helena Talvensaari (o.s. Hella), Harri Eloranta, Paula Juuti (o.s. Tuovinen), Aki Karvonen, Marja-Terttu Kujanpää, Asko Uurasjärvi ja Kari Joki-Erkkilä.

Vuosikokous hyväksyi yksimielisesti johtokunnan sääntötarkistusesityksen. Yhdistyksen nimeksi tulee Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry. Pohjana ovat edelleen Wanhat Hiihtoveikot ry:n perustamisvuonna 1953 laaditut säännöt pienine tarkistuksineen.

Ensi vuonna kokoonnutaan jälleen Jyväskylässä 3. - 4.5.2018, jolloin ohjelmassa on Palokassa ”Elokuvamusiikki”-konsertti, jossa Ilmavoimien soittokunnan solisteina ovat Arja Koriseva ja Hannu Lehtonen.

Teksti ja valokuvat (18) Matti Harju digiarkisto 31.5.–1.6.2017.

1) Yhteiskuva Laajavuoressa 31.5.2017.
2) Ampumahiihtäjät Timo Mäkelä (uusi johtokunnan jäsen), Esko Ojala ja Erkka Nieminen (selin). Takana Pauli Sulkula (kesk.), Alpo Peltola ja Pauli Dunder.
3) Tulokahvilla palattiin menneisiin aikoihin ja muistoihin. Keskellä Esa Hämäläinen ja vastapuolella Tapio Karjaluoto.
4) Paralympiamitalistien pöydässä Kaija Tuikkanen (vas.), Kalervo Pieksämäki, Jouko Grip, Heikki Miettinen ja Rauno Sauro (selin).
5) Marja-Liisa Kirvesniemi (vas.) ja Päivi Nieminen (o.s. Renkola).
6) Entinen hiihtovalmennuksen johtokaksikko Heikki Kantola (vas.) ja Immo Kuutsa muisteli menneitä.
7) Pekka Toivonen ja Markku Tunturi jakoivat pöytästandaarin 90 vuotta täyttäneelle Jouko Puseniukselle.
8) Immo Kuutsa esitteli kirjaansa Siiri ”Äitee” Rantaselle.
9) Aki Karvonen perehtyy päävalmentajansa Immo Kuutsan tarinaan.
10) Vuosikokousalustuksen esitti Kihun Esa Hynynen.
11) Vuosikokousesitelmää seurasivat kiinnostuneina hiihtosiskot Paula Juuti (vas.), Siiri Rantanen, Senja Nuolikivi (johtokunta), Eva Hög (selin) ja Marja-Liisa Kirvesniemi. Takana ampumahiihtäjät Esa Haapala ja Esa Hämäläinen.
12) Esa Hynysen esitystä seurasivat Heikki Rusko (vas.) sekä entiset rajavartijat Aki Karvonen, Manne Liimatainen ja Keijo Lehtinen.
13) Tarkkaavaisina Veikko Ahonen (vas.), Matti Niemi (uusi varapuheenjohtaja), Pauli Dunder, Erkki Rauma ja Erkki Jääskeläinen (johtokunta).
14) Väistyvä varapuheenjohtaja Viljo Sadeharju (vas.), Kalle Grön, Veikko Ahonen ja Alpo Peltola.
15) Päävalmentaja Reijo Jylhä kävi tervehtimässä vuosikokouksessa hiihtoveteraaneja.
16) Liikuntaneuvos Antero Kekkonen (oik.) kertoi liikuntaneuvos Pekka Toivosen johtamalle vuosikokoukselle Valkeakosken Suomi 100 -juhlahiihtotapahtumasta, joka järjestetään itsenäisyyspäivänä.
17) Pöytästandaareilla muistetut: Jakaja Markku Tunturi (vas.), Matti Niemi, Keijo Lehtinen, Veikko Ahonen, Esa Hämäläinen ja puheenjohtaja Pekka Toivonen. Kuvasta puuttuvat Jouko Pusenius ja Päivi Nieminen (o.s. Renkola).
18) Pekka Toivonen jatkaa Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana.