12.3.2017← Takaisin

Yhdeksän suomalaista pisteille päättyneellä Continental Cupin kaudella

Yhdistetyn Continental Cupin kausi 2016-2017 päättyi sunnuntaina Venäjän Nizhny Tagilissa. Talven aikana yhdeksän suomalaista otti pisteitä, viime kaudella vastaava määrä oli kahdeksan urheilijaa.

Kuluvalla kaudella Continental Cupista on jälleen jalostunut suomalaisia maailman kirkkaisiin valoihin. Esimerkiksi kahdessa ensimmäisessä kisassa joulukuussa Leevi Mutru taisteli sijat 18 ja 20, ja myöhemmin maailmancupin puolella hän kamppaili saman tyylisistä sijoista.

"Kyllä se on tärkeää, että meillä nousee tasaiseen tahtiin urheilijoita maailmancupiin. Se näkyy myös välillä meidän COC-tuloksissa, kun menestyneet urheilijat siirtyvät seuraavalle tasolle", valmentaja Antti Kuisma sanoo.

Maiden välisessä Cupissa Suomi oli seitsemäs, yhteensä peräti 15 eri maata ylsi pisteille.

Kovatasoinen Continental Cup on etenkin nuorten kannalta mainio ponnahduslauta uralla. Tällä kaudella kilpailusarjassa pisteille ylsivät kokeneemmasta kaartista Jim Härtull, Jussi Salo, Matti Herola, Mikke Leinonen, Mutru ja Olli Salmela sekä nuoret lupaukset, vasta vuonna 2000 syntyneet Wille Karhumaa ja Atte Kettunen sekä 1997 syntynyt Atte Korhonen.

"COC onkin hyvä kasvualusta matkalla huipulle. Taso on kuitenkin erittäin kova ja jos meillä alkaa nuoret 16-17 vuotiaat olla tasaiseen tahtiin pisteillä, niin ollaan oikeassa suunnassa", Kuisma lisää.

Kuisma muistuttaa, että edellämainittujen urheilijoiden lisäksi Suomella on maailman parhaat juniorit ikäluokissa 2000-2002.

"Sieltä meillä nousee nuoria pikkuhiljaa myös COC-tasolle. Näitä nuoria aletaan varmasti jo ensikaudella ajamaan pikkuhiljaa sisään COC-elämään", valmentaja valaisee.

Huolimatta laajasta, tasokkaasta onnistumisesta läpi kauden, Kuisman mukaan suomalaisilla on myös petrattavaa. Toisaalta, nuorille on annettava aikaa.

"Hyppäämisen tasoa on pyrittävä nostamaan seuraavia kausia silmälläpitäen. Meidän on pysyttävä kilpailussa mukana hyppäämisessä. Hiihtovauhti on hyvällä mallilla joukkueena."

"Meillä voisi olla parempiakin tuloksia, mutta on ymmärrettävä antaa nuorille aikaa kehittyä. Vanhemmalta kastilta on toki odotettu tällekin kaudelle parempia tuloksia."

Yhdistetyn kausi kotimaassa jatkuu vielä Kuopiossa ensi viikonloppuna ja päättyy Taivalkoskelle nuorten SM-kisoihin.

"Siinä sivussa urheilijat käyvät vielä esimerkiksi maastohiihtokilpailuja. Keväällä hiihdetään vielä niin pitkälle, kun lunta riittää ja sen jälkeen pikku breikki ennen uutta harjoituskautta", Antti Kuisma päättää.

Linkit:
Continental Cupin kauden 2016-2017 päätöspisteet
Maiden välisen Cupin 2016-2017 päätöspisteet

Jutun kuvassa kautensa Continental Cupissa avannut, mutta sittemmin maailmancupissa hyviä sijoituksia napsinut Leevi Mutru. (SHL / Teemu Moisio)