21.12.2014← Takaisin

Urheilijavalinnat mäkiviikolle

Mäkihypyn maailmancup jatkuu mäkiviikolla. Suomen joukkue mäkiviikolle on nimetty. Joukkueeseen kuuluvat Lauri Asikainen, Jarkko Määttä, Sami Niemi ja Anssi Koivuranta.

Päävalmentaja Jani Klingan mukaan joukkuevalinnassa pyrittiin huomioimaan kauden tavoitteet pitkällä tähtäimellä. ”Valinnat perustuu kokonaisuuteen: Viimeaikaisiin kisatapahtumiin ja näyttöihin kotimaan tarkkailukilpailuissa sekä maailmancupissa. Ratkaisut pitää aina tehdä harkiten.”

Suomea mäkiviikolla edustavat Lauri Asikainen, Jarkko Määttä, Sami Niemi ja Anssi Koivuranta.  ”Koimme tässä tilanteessa järkeväksi, että Ville (Larinto) jää kotiin harjoittelemaan ja tekee tason nostoa siellä. Sehän meillä on tässä tavoitteena, että tietyin väliajoin urheilijat pystyvät harjoittelemaan myös kotona ja tulevat sitten kiertämään kisoja, ettei koko ajan tarvitse olla reissun päällä. Sillä tavalla saamme sitä tasoakin nostettua.”

Mäkiviikko on hyppääjien keskuudessa korkealla arvostettu kisatapahtuma. ”Onhan mäkiviikko tärkeä kohde ja se on urheilijoille monesti se päätavoite talvessa. Pitkässä juoksussa kuitenkin näitä kisoja on paljon ja nopeita vaihtoja tulee kuitenkin joukkueeseen. Tässä kaudessa päätavoitteemme on Falunin MM-kisoissa ja pyrimme sitä silmällä pitäen tekemään kullekin urheilijalle parasta polkua ja antaa mahdollisuuden kehittyä. Emme ajattele vain seuraavaa tai sitä seuraavaa kisaviikonloppua, katse on pidemmällekin. Toki jokainen kisaviikonloppu vedetään täysillä, mutta tärkeintä on koko ajan kehittyä”, Klinga kertoo.