17.1.2018← Takaisin

Niko Kytösaho ponnisti suurmäen Suomen mestariksi - Määttä lentomäen MM-kisoihin

Ounasvaaran Hiihtoseuran Niko Kytösaho hyppäsi Lahdessa keskiviikkoiltana suurmäen Suomen mestariksi. Toiseksi liiteli Kuusamon Erä-Veikkojen Lauri Asikainen ja kolmanneksi saman seuran Juho Ojala.

Tuuliolot haittasivat kilpailun alkua ja naisten sarja jouduttiin perumaan epävakaisen tuuliolosuhteiden vuoksi. Näin ollen historian ensimmäistä naisten suurmäen SM-kisaa ei päästy hyppäämään.

Joulukuussa 18-vuotta täyttänyt Kytösaho johti kilpailua jo ensimmäisen kierroksen jälkeen 123,5 metriä kantaneella hypyllään. Toinen hyppy oli yhtä varma kuin ensimmäinenkin ja Kytösaho keräsi reilut Suomen mestaruuspisteet 258,9. Täysin tyytyväinen ei hyppyihinsä kuitenkaan nuori mies ollut.

”Tasapaksu kisa, ei ihan semmoisia huippuhyppyjä, mitä treeneissä on saanu tehtyä. Selkeesti huomaa, että perustaso alkaa nousemaan. Keskinkertaisillakin hypyillä pystyi ottamaan mestaruuden. Se antaa kyllä itseluottamusta jatkoon”, iloitsi Kytösaho.

Kytösahon tavoitteet ovat Sveitsissä nuorten MM-kilpailuissa. Sitä ennen kilpailukuntoa testataan Planican FIS Cupissa.

Toiseksi hypännyt Kuusamon Erä-Veikkojen Lauri Asikainen lensi toisella kierroksella kilpailun pisimmän hypyn ja nousi hopealle pistein 241,8.

”Tänään oli ihan positiivinen päivä. On ollut hankaluuksia tällä kaudella tuon hypyn löytämisessä. Nyt alkoi löytyä tuohon laskuasentoon semmoinen hyvä tatsi. Se on hyvin pitkälti se iso tekijä tuohon hypyn tekniseen suorittamiseen”, sanoi hyväntuulinen Asikainen.

Pronssia Lahdessa hyppäsi Asikaisen seurakaveri Juho Ojala reilun pisteen erolla Asikaiseen.

Suurmäen SM-kisan jälkeen tehtiin myös viimeinen valinta lentomäen MM-kilpailuihin Oberstdorfiin. Joukkuemäen kilpailuun paikan sain neljänneksi hypännyt Jarkko Määttä Kainuun Hiihtoseurasta. Niko Kytösaholla ei ole osallistumisoikeutta lentomäkeen, sillä Kytösahon maailmancupin pistetili on avaamatta. Määtän valintaa myös puoltaa se, että hän on nyt valitun kolmikon takana seuraavaksi paras Continental Cupissa.

Katso Niko Kytösahon haastattelu kokonaisuudessan https://www.facebook.com/lahdenhiihtoseura/videos/10159702006015408/

Kuuntele Lauri Asikaisen ja Juho Ojalan kommentit Soundcloudissa.

Tulokset kokonaisuudessaan http://www.kilipa.com/skijumping/results/2018/lahti-suurmaen-sm-kilpailut-miehet-yleinen/
Sivulta voi ladata tulokset myös lehdistöformaatissa.