22.5.2014← Takaisin

IN MEMORIAM - LASSE JOHANSSON

Suomalaisen mäenlaskutaidon monipuolinen kehittäjä ja  pitkäaikainen valmentaja  valkealalainen Lasse Jonhansson sai iäisyyskutsun maanantaina  5.5.2014.  Hän oli syntynyt Kuusankoskella 2.10.1921.

Nuoruudessaan Johansson harrasti mm.mäenlaskua, nyrkkeilyä ja uimahyppyjä.  Kerran hänet valittiin Kouvolan parhaaksi urheilijaksi.

Lasse Johansson oli sitä ikäpolvea,  joka joutui uhraamaan nuoruusvuotensa  rintamaolosuhteissa. Hän lähti talvisotaan  18-vuotiaana vapaaehtoisena. Rintamavuosia hänelle kertyi lähes viisi  Syvärin lohkolla  sekä muissa joukko-osastoissa.

Jo sota-aikana Lasse Johansson sai tunnustusta urheilusaavutuksistaan. Asemasodan aikana Äänislinnassa pidetyissä Aunuksen lohkon divisioonien mestaruuskilpailuissa hän sijoittui uimahypyissä neljänneksi. Joukkuekilpailussa  5.-divisioona saavutti joukkuevoiton, ja divisioonan komentaja  kenraali Kustaa Tapola myönsi joukkueelle  10- vuorokauden kuntoisuusloman. Hän haavoittui jalkaan kranaatti-iskussa  Jandeba-joen  taistelussa  1944.

Sodan jälkeen Johansson työsketeli metallimiehenä kouvolalaisessa Kymenlaakson Vesi-ja Lämpöjohtoliikkeessä.  Vuonna  1948  hän aloitti opiskelun Suomen Urheiluopistossa Vierumäellä, opiston silloinen rehtori K.E. Leväaho puhalsi nuorukaisiin kipinän, joka vei heitä eteenpäin liikuntakasvatuksen alalla.

Valmistuttuaan  liikunnanohjaajaksi hänet nimettiin  vuonna 1950  Suomen Hiihtoliiton valtakunnalliseksi mäkivalmentajaksi. Tehtävään kuului toimia myös  mäkimiesten päävalmentajana  Työ mäkivalmentajana jatkui aina vuoteen  1960  saakka ensin päivärahalla ja jatkossa kausiluontoisella palkalla. Vuodesta  1972   lähtien hän toimi kansainvälisenä arvostelutuomarina sekä 1970-1990  Suomen Hiihtoliiton mäkituomari-ja toimitsijakouluttajana yhdessä Seppo Horpun ja Asser Nurmisen kanssa.

Vuosina  1958-1982  hän toimi Kouvolan Ammattikoulun liikuntakasvatuksen ja terveysopin opettajana.  Vanhat sota-ja urheiluvammat  lyhensivät työuraa.

Johansson kehitti  1950-luvulla  aerodynaamisen hyppytyylin. Kädet siirtyivät edestä vartalon tuntumaan. Hyppääjän ja suksien lentokulma muuttuivat matalammiksi, kun suksien vaijerisidettä löysättiin.

Vuonna  1955  hän rakennutti hyvän ystävänsä kuusankoskelaisen Asser Kolpon kanssa  kotitalonsa lähettyville  kesäkäyttöön soveltuvan mäen.  Paljaalta Kepsunvirran kalliolta laskettiin noin  30 metrin mittaista vauhtimäkeä ja hypättiin  lyhyillä  noin  70 cm: suksilla. Ne irtosivat jaloista  hyppyrin nokalla, mutta mies jatkoi lentoasennossa kohti virran pintaa.

Mäki oli ainutlaatuinen koko maailmassa. Sitä käytiin ihmettelemässä Ruotsista, Norjasta ja aina Amerikasta saakka. Myös suurilevikkinen Life-lehti lähetti paikalle neljä toimittajaansa.

Kepsunvirran mäkeä käyttivät Kouvolan hyppääjien lisäksi mm. Lasse Johanssonin olympiavalmennettavat  Aulis Kallakorpi, veljekset Juhani ja Kalevi Kärkinen, Eino Kirjonen ja Veikko Heinonen.

***

Lasse Johansson menestyi itsekin kilpailijana: Toinen Planica 1940,  SM 1944 Rovaniemellä
    (suoraan Syvärin linjalta), toinen1946  SM kisassa  Rovaniemellä, voitto Falunissa  vuonna  1946 ja  Östersundissa vuotta myöhemmin. Puijon kisat  hän voitti vuosina 1946 ja 1947.

Mäkitaituri toimi Suomen Olympiajoukkueen valmentajana kolmiin olympiakisoihin:1956  Cortina d` Ampezzo Italia, 1960 Scuaw Walley  USA, 1968  Grenoble Ranska. Grenoblen kisoissa hän toimi myös mäkituomarina sekä Juryn jäsenenä.  Vuosina 1990-2000  hän oli Sotainvalidien Urheiluliiton johtokunan jäsen  sekä Sotainlidien Kymen piirin ja Kouvolan osaston kuntoilu-ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja.

Lasse Johansson kutsuttiin Sotainvalidien Veljesliiton Kouvolan osaston, Suomen Hiihtoliiton tuomarikerhon, Kouvolan Hiihtoseura ry:n, Kouvolan Hiihtoseuran tuomarikerhon ja Helsingin Mäkihyppääjät ry:n kunniajäseneksi.

Hänelle myönnettiin mm.  Hannu Koskivuori mitali  nro  6, Suomen Liikuntakulttuurin ja Urheilun kultainen ansioristi sekä Sotainvalidien ansioristi.

Lasse Johansson tunnettiin paikkakunnalla ja ystäväpiirissä rehtinä  henkilönä. Hän oli pidetty  naapurien keskuudessa. Koti ja  perhe  oli hänelle  kaikki kaikessa.  Hän antoi anteeksi elämän varrella koetut vastoinkäymiset.

Lasse  sai viettää pitkän ja antoisan elämän  vaimonsa Helinän kanssa Valkealan Kuivalan kylässä kirkasvetisen Kepsunvirran varrella. Sieltä näkyi kappale kaunista itsenäistä isänmaata, sitä Suomea, jota  hän oli nuoruusvuosinaan puolustanut. Osaammeko arvostaa riittävästi sitä työtä, jota hän teki  Suomen liikuntakulttuurin hyväksi?

Pohjois-Kymenlaakson  Liikunnanohjaajat -yhdistys ja muu liikuntaväki ottavat osaa Lasse Johanssonin omaisten suruun ja kunnioittavat edesmenneen elämäntyötä.

Matti Rantala
    Liikuntasihteeri/el. Iitti

(Tilasto/taustatiedot kirjasta  Pohjois-Kymenlaakson Liikunnanohjaajat. Pentti Rönkä  2011)