31.10.2014← Takaisin

Mäkihyppääjien ajatukset Falunin MM-kisoissa

Suomen mäkihypyn maajoukkueeseen nousi yksi mies lisää, kun hyvin kesä-GP:ssä esiintynyt haastajaryhmän mäkimies Sami Niemi nostettiin joukkueeseen.

Mäkihyppääjien maailmancup starttaa kolmen viikon päästä Klingenthalissa Saksassa. Suomella on maailmancupiin neljälle miehelle kisapaikat. Perjantaina nimettiin Kuusamon Erä-Veikkojen Lauri Asikainen, Kainuun Hiihtoseuran Jarkko Määttä sekä haastajaryhmästä Ounasvaaran Hiihtoseuran Sami Niemi.

”Neljäs mies valitaan Rovaniemen Ensilumenkisojen jälkeen”, päävalmentaja Jani Klinga kertoo.
Samalla aiemmin haastajaryhmään kuulunut Niemi nostetaan A-maajoukkueeseen.
”Kesä sujui hyvin ja esityksen kesän GP-kisoissa on vakiinnuttanut Niemen paikan kilpailevassa ryhmässä ja näyttöjen perusteella hän kuuluu luonnollisesti A-maajoukkueeseen. Saadaan hyvää vahvistusta joukkueeseen”, päävalmentaja kertoo.
Mies itse on luonnollisesti maajoukkuekomennuksesta iloinen ja tavoitteet kuluvaan kauteen hyvin kirkkaat: ”MM-kisojen normaalimäessä mitali”, Niemi maalailee.

Tulevaan kauteen maajoukkue lähtee harjoiteltuaan uuden komennon alla parin kuukauden ajan. Päävalmentajan tähtäin on luonnollisesti talven maailmanmestaruuskisoissa: ”Meillä on ollut hyvä kesä, on harjoiteltu hyvin ja koko ajan kehitytään. Faluniin MM-kisoissa on tähtäin ja sinne on vielä matkaa ja aikaa. Toki haemme tuloksia jo matkan varrella, mutta pyrimme koko ajan kehittymään kohti Falunia. Toki pyrimme kaikissa kisoissa pärjäämään, mutta tavoitteet eivät ole yksittäisissä kisaviikonlopuissa. Ne ovat välietappeja matkalla Faluniin.”

”Falunissa on myös sekajoukkuekisa, uskon että saamme hyvän joukkueen kasaan”, naisten päävalmentaja Kimmo Kykkänen kertoo ja jatkaa: ” On aloitettu tyttöprojekti, laji kasvanut. Suurin kynnys se että mäkihyppyä ei mielletä naisten lajiksi.”
Viisi vuotta sitten mäkihypyn aloittaneella Susanna Forsströmillä on katse helmikuussa: ”Tavoitteena tällä kaudella on päästä mm-kisoihin.”