4.12.2013← Takaisin

LAHTI2017: Janne Leskinen MM-hiihtojen pääsihteeriksi

Ski Sport Finlandin toimitusjohtaja Janne Leskinen on valittu Lahti 2017 MM -kisojen pääsihteeriksi. Leskinen aloittaa tehtävässä kevättalvella 2014 pian Sotshin olympialaisten jälkeen. Pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisat 2017 myönnettiin Lahdelle kesällä 2012. Reilun kolmen vuoden päässä siintävän suurtapahtuman järjestelyt ovat jo käynnistyneet.

Janne Leskinen on toiminut Ski Sport Finlandin eli alppi- ja freestylehiihdon toimitusjohtajana vuodesta 2009, jolloin yhdistys perustettiin. Leskinen näkee MM-kotikisat mahdollisuutena nostaa koko suomalaista urheilukulttuuria takaisin sille kuuluvaan asemaan.

”On mahtavaa, että alppikanuunalle löytyi näin paljon luottoa viedä tällaista projektia eteenpäin. Tiedän, että tekninen kilpailujärjestely osataan jo nyt. Lahti 2017 –organisaation tehtävä on rakentaa kisoista elämys, johon Suomen kansa haluaa osallistua.”

Kun pääsihteerin paikka tuli hakuun, Leskinen näki siinä suuren mahdollisuuden vaikuttaa suomalaiseen urheilumaailmaan ja sen asemaan yhteiskunnassa.

”Tämä on suomalaiselle urheilulle iso mahdollisuus. Kyseessä on kuitenkin merkittävin urheilutapahtuma pitkään aikaan. Lahti 2017 voi olla merkkipaalu suomalaisen urheilun uudelle alulle”, Leskinen kertoo.

Hänen mielestään urheilu elää nyt uutta tulemista. Rakenteita on valtakunnallisesti lähetty muokkaamaan niin olympiakomitean kuin Valon organisaation kautta.

”Uusi kulttuuri lähtee johtamisesta. Tarvitsemme uutta johtamiskulttuuria, ammattitaitoa ja osaamista kaikille tasoille. Toivon, että hiihtolajien osalta muutokset konkretisoituvat viimeistään Lahdessa”, hän jatkaa.

Lahti 2017 MM-kisojen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori asettaa 2017 projektille yksiselitteisen tavoitteen olla kaikkien aikojen talviurheilutapahtuma Suomessa.

”Lahti 2017 on käänteentekevä paikka suomalaiselle hiihtourheilulle. Menestys, maine ja talous ovat avainasiat. Niistä ei tingitä. Olen erittäin tyytyväinen, että laajasta ja tasokkaasta hakijakunnasta saimme lopulta valittua henkilön, jolla on vahva lumilajitausta ja joka omalla persoonallaan ja osaamisellaan jatkaa suomalaisen hiihtourheilun yhtenäistämistä. Yhteistyötä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan,” Vuori sanoo.