18.1.2013← Takaisin

Kansallistalkoot -kampanja etenee suunnitelmien mukaisesti

[caption id="attachment_3881" align="alignleft" width="300" caption="Auta miestä mäessä -kampanjalla tuetaan suomalaista mäkihyppyä ja yhdistettyä."][/caption]

Syksyllä 2012 Finnjumping ry:n käynnistämä kampanja Kansallistalkoot etenee hyvin ja lain mukaisesti. Joissakin medioissa on harhaanjohtavasti uutisoitu kampanjan olevan laiton, mitä se ei ole.

Kampanjan tavoitteena on ollut kehittää aivan uudenlainen urheilumarkkinoinnin tuote teemalla ”Auta miestä mäessä”. Mäkihyppy on edelleen Suomen seuratuimpia lajeja ja kampanjan tarkoituksena on olla vahvasti esillä ja vedota myös tunteisiin. Kumppaniyritykset saavat mahdollisuuden hyödyntää muun muassa kampanjan näkyvyyttä ja vastuullisuuden mielikuvaa. Yksityishenkilöt pääsevät auttamaan lajeja ostamalla kampanjatuotteita ja tukipaketteja.

Kansallistalkoot käynnistettiin joulukuussa itsenäisyyspäivän jälkeen, jolloin tv-filmin esittäminen sekä mainonta alkoivat. Samalla avautuivat verkkosivut ja verkkokauppa. Lehtimainonta käynnistyi joulukuussa ja ulkomainonta vuodenvaihteessa. Juuri ennen joulua aloitettiin bannerimarkkinointi myös verkossa.

Mittavan medianäkyvyyden ovat varmistaneet yhteistyökumppanit, minkä johdosta suurin osa annetusta tuesta pystytään kohdistamaan suoraan urheilutoimintaan.

Kampanja on herättänyt suurta kiinnostusta niin median kuin yritysten ja yksityisten henkilöiden suunnalta. Lajit ovat saaneet uusia yhteistyökumppaniyrityksiä jo yli 60, joista päätason kumppaneita on 15. Yksittäisten sopimusten arvo on ollut runsaasta kymppitonnista vajaaseen tonniin. Tukea on saatu, mutta sitä tarvitaan edelleen lisää.

Jo ensimmäisen aktiivisen toimintakuukauden aikana kampanja on huomattu. Sponsor Insightin tekemän tutkimuksen mukaan joulukuussa jo 28% yli 15-vuotiaasta väestöstä oli kuullut ”Auta miestä mäessä” -Kansallistalkoista. Yli 10% ilmoitti myös aikovansa antaa tukea tai jo antaneensa tukea kampanjalle.

Verkkosivujen kävijämäärät lisääntyivät huomattavasti joulun alla ja verkkokaupasta tehtiin joulunpyhien aikaan toistasataa ostosta, joiden arvo nousee kymmeniin tuhansiin.

”Vastikkeellinen yritysmyynti on mennyt hyvin ja kuluttajamyyntikin lupaavasti. Kampanja on jo nyt voitollinen”, kokoaa Suomen Hiihtoliiton varapuheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori.

Niin verkkokaupan toiminta kuin yhteistyökumppanimyynti ovat laillisia toimenpiteitä. Mediassa laittomuuksilla on viitattu ilmeisesti rahankeräysluvan puuttumiseen.

Finnjumping ry:n hallitus teki joulukuussa päätöksen yhdistyä Suomen Hiihtoliittoon. Päätöksen myötä vastikkeettomien lahjoitusten lupahakemus peruutettiin, koska se tulee tehdä Suomen Hiihtoliiton nimissä. Lupaa ei siis ole Poliisihallituksessa hylätty.

”Vastikkeettoman luvan hakeminen on tällä hetkellä Hiihtoliiton asia. Tilanne on muuttunut. Fokuksemme on koko ajan ollut vastikkeellisessa myynnissä, ei vastikkeettomassa, toisin kuin julkisuudessa on jossain yhteyksissä asia esitetty”, täsmentää Vuori.