15.5.2014← Takaisin

Kansainvälinen Hiihtoliitto (FIS) palkitsee Lasten Mäkiviikko -projektin

Mäkihypyn ja yhdistetyn lasten ja nuorten liikuttamisprojekti Lasten Mäkiviikko on valittu Snowkidz Awards -kilpailun yhdeksän parhaan finalistin joukkoon. Snowkidz Awards on Kansainvälisen Hiihtoliiton, FIS, joka toinen vuosi jaettava palkinto eri maiden lumiliikuntaan liittyville projekteille.

Snowkidz-ohjelma on osa FISin isompaa kampanjaa, jonka tavoitteena on tuoda lapset lumille ja lumiliikunnan pariin (Bring Children to the Snow). Palkitsemisen avulla FISin tarkoituksena on tutustua ja tukea maiden parhaita projekteja sekä jakaa tietoa jäsenmailleen, miten hiihtolajien juniorityötä voidaan edesauttaa.

Tämän vuoden kilpailu oli tasokas ja FISin tuomarit valitsivat kisaan mukaan yhteensä yhdeksän finalistia normaalin kahdeksan sijaan. Kaikki yhdeksän finalistia saavat palkinnoksi noin 3 639 euroa (4 444,44 CHF). Tämän lisäksi FISin hallitus valitsee yhdeksän parhaan finalistin joukosta kolme parasta projketia palkittavaksi erikseen.

Snowkidz Awards -palkinnot jaetaan Kansainvälisen Hiihtoliiton kevätkongressissa Barcelonassa 2. kesäkuuta.

Suomen kanssa kolmen parhaan palkinnoista ovat kilpailemassa: Makedonia, Ruotsi, Hollanti, Saksa, Yhdysvallat, Itävalta, Sveitsi ja Valko-Venäjä.

Lasten Mäkiviikko on kaudella 2013-2014 reilua 3000 alakoululaista liikuttanut Suomen Hiihtoliiton ja sen jäsenseurojen yhteistyössä järjestetty kiertue yhdeksällä paikkakunnalla. Projektin isänä toimi Samppa Lajunen, joka yhteistyössä Hiihtoliiton Pasi Sajasalon kanssa konseptoi lähtölaukauksen uusien lasten rekrytoinnille. Samla Sponsoring Management vastasi rahoituksen hankkimisesta projektille ja Source Creative koordinoinnista ja viestinnästä sekä tuotannosta yhdessä paikallisten hiihtoseurojen kanssa. Ilme rakentui Kansallistalkoot-projektissa mukana olleen mainoistoimisto TBWA:n toimesta.

”Lasten Mäkiviikko -projekti on ollut suomalaiselle talviurheilulle sekä sen kumppaneille molemminpuolinen win-win tilanne. Me olemme saaneet liikuttaa lapsia sekä jo vastaanottaa uusia harrastajia. Ihmisten mielissä lasten ja nuorten liikuntaprojektit ovat tärkeitä ja suhtautuvat tutkimustenkin mukaan erittäin positiivisesti niiden kumppaneihin”, Lajunen kertoo kokemuksistaan.

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori näkee Lasten Mäkiviikon hienona yhteistyön tuloksena.

”Lasten Mäkiviikko on hyvä osoitus yhteistyöllä tehdystä junioriprojektista, jossa seuroille ja yhteistyökumppaneilla on suuri rooli, kun liiton panosta on olympiavuonna jouduttu kohdistamaan suurelta osin huippu-urheiluun”, Vuori sanoo.

Lasten Mäkiviikko -projektin on määrä jatkua tulevilla kausilla. Tavoitteena on moninkertaistaa osallistujamäärät ja rakentaa vahvaa pohjaa mäkihypyn, yhdistetyn ja maastohiihdon ja muiden lumilajien juniorityölle.

FISin julkaisema tiedote FIS Snowkidz Awards -finaalivaiheesta:

***
    Talven aikana Lasten Mäkiviikko kiersi Suomea yhteensä kahdeksan viikon ajan. Paikkakuntia ja paikallisia seuroja kiertueella oli mukana yhdeksän. Mukaan ilmoittautui yhteensä 34 alakoulua ja 3507 alakoululaista. Lumen puutteen vuoksi Tampereen tapahtuma peruttiin. Alakoulujen lisäksi Lasten Mäkiviikko tavoitti myös päiväkotien lapset.

Lasten Mäkiviikon päiväkotien puuhapaketti lähetettiin yhteensä 62 päiväkotiin ja paketit tavoittivat yhteensä noin 3300 lasta. Päiväkodeilla oli mahdollisuus puuhakirjan maksuttomaan tilaukseen tai lataamiseen suoraan netistä. Kokonaisuudessaan Mäkiviikon arvioidaan tavoittaneen noin 10 000 päiväkotilasta (rekisteröityminen oli vapaaehtoista).

Paikallisille seuroille kiertue toi yhteensä 43 välitöntä uutta harrastajaa mäkikouluihin.