3.3.2011← Takaisin

Holmenkollen-mitali myönnetty yhdelle pohjoismaisen hiihtolajien tukipilareista: Janne Ahoselle

Janne Ahonen palkitaan torstaina 3. maaliskuuta Oslon MM-kisoissa Holmenkollen mitalilla. Holmenkollen mitali on korkein tunnustus, joka myönnetään hiihtosaavutuksista Norjassa.

Holmenkollen mitali - organisaation tiedote 2.3.2011

Mitali jaetaan Holmenkollenin kisojen yhteydessä, palkinnon jakaa 1883 perustettu seura, jonka tavoitteena on ollut kaikki nämä vuodet markkinoida hiihtoa kansalle ja järjestää Holmenkollenin kisat. Holmenkollenin mitali on jaettu kunnianosoituksena vuodesta 1895 alkaen. Mitali voidaan myöntää hiihdon urheilijalle, joka on saavuttanut useana vuotena huomattavia tuloksia. Holmenkollenilla saavutetut tulokset huomioidaan erityisesti. Useana vuotena saavutetut kansainväliset huipputulokset vaaditaan myös palkinnon saamiseen.

- Palkintoa ei ole jaettu joka vuosi, mutta tänä vuonna palkitsemme omaa luokkaansa olevan urheilijan, sanoo palkinnon jakavan yhdistyksen puheenjohtaja Ole Fr. Anker-Rasch palkinnon julkaisutiedotteessa.

Valinnan perusteet:
    Janne Ahosella on hyvin vaikuttava lista kansainvälisen tason kärki tuloksia. Hänen uransa alkoi kun hän voitti nuorten MM-kisoissa, henkilökohtaisessa ja joukkuekilpailussa.

Janne Ahosen pitkälle uralleen kuuluvia saavutuksia:
    Olympiakisat - osallistunut yhdeksän kertaa henkilökohtaiseen kilpailuun ja neljään joukkuekilpailuun. Niistä saavutuksena kaksi joukkuemitalia. Hän on osallistunut kuusitoista kertaa MM-kilpailuihin, joissa hän on voittanut kahdesti ja ollut viisi kertaa kolmen parhaan joukossa. Hän on voittanut viisi kertaa Saksan-Itävallan mäkiviikon. Ahonen lähestyy 400 kilpailun määrää maailmancupiin osallistumisessaan ja niissä Ahonen on saavuttanut 36 voittoa ja ollut yli 100 kertaa kolmen parhaan joukossa. Maailmancupin kokonaiskilpailun Janne Ahonen on voittanut vuosina 2004 ja 2005 sekä sijoittunut toiseksi 1999 ja 2006.

Holmenkollen-mitalin saajan valitsee komitea, johon kuuluvat:
    Per Bergerud (puheenjohtaja), Erik Røste, Kari Uglem ja Rolf Bårdstu.