28.1.2018← Takaisin

Hirvonen kahdeksantena Seefeldin triplassa – urheilijat valmiina kohti Pyeongchangia

Kolme suomalaista ylitti tänään maaliviivan 15 kilometrin hiihto-osuuden jälkeen Seefeldin triplan päätökseksi. Hirvonen lopputuloksissa kahdeksas. Herola haukkasi kärkeä kiinni lähes kaksi minuuttia ja Mäkiaho jatkoi eiliseen tapaansa tasaisia otteitaan - tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

Kolme suomalaista selviytyi Seefeldin triplan päätöspäivään, eli kolmenkymmen parhaimman urheilijan joukkoon perjantain ja lauantain kilpailuiden jälkeen. Sunnuntain kilpailussa hypättiin kaksi kierrosta mäkeä ja hiihdettiin 15 kilometriä. Parhaana suomalaisena kilpailussa oli Eero Hirvonen. Hänen hyppynsä kantoivat 101.5 metriä ja 98.5 metriä. Hän lykkäsi pikkusuksensa ladulle 3:37 johtanutta Akito Watabea perässä. Hiihto-osuudella Hirvonen kuroi eroa kärkeen kiinni ja viimeisen kierroksen aikana, jopa kolmostila ei ollut kovin kaukana. Maaliin hän saapui kahdeksantena. Eroa voittajaan oli 2:13.5.

”Se on viikonloppu paketissa. Eipä siitä nyt sillä tavalla jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Hyviä hyppyjä joitakin, tai kohtalaisia ja pari ihan hyvää hiihtoa. Ihan hyvä, että fyysisen kunnon puolesta ei ole mitään ongelmaa. Hiihto tuntui varsinkin tänään hyvältä. Vähän tyhjäähän tänään kuitenkin käteen jäi. Kahdeksassija, niin tietenkin ihan ok tuosta triplasta, mutta vähän hampaankoloon jäi tänään niin mäen puolesta kuin sitten tuolta hiihdostakin. Hiihdettiin Frenzelin kanssa kiinni oikeastaan ne edellä menevät. Muut sitten peesailivat perässä ja pistivät sitten lopussa ohi, eivätkä auttaneet sitä porukkaa käytännössä millään tavalla. Tuommoista se välillä on. Ehkä sitä sitten pitäisi olla voimia enemmän siinä lopussa, että pystyisi pistämään pakettiin ne kaverit, jotka on siinä peesanneet. Aika paljon se vaatii, mutta tänään ei siihen pystynyt. Mutta ihan ok viikonloppu kokonaisuutena. Tästä on ihan hyvä lähteä Koreaan,” mietiskelevä Hirvonen sanoo.

Ilkka Herolan kilpailuhypyt kantoivat 98 metriä ja 96 metriä. Hän oli mäkiosuuden jälkeen sijalla 22. Herola suuntasi ladulle porukan ympäröimänä 5:24 kärjen takaa. Herola sai imettyä eroa lähes kaksi minuuttia pienemmäksi, mitä se lähdettäessä oli. Hän on triplassa sijalla 13. Hyvä hiihto-osuus kertoo hyvää kohti olympilaisia.

”Viikonlopun agendaa noudattaen mäessä oli äärimmäisen vaikeata jostain syystä. Hiihto ihan hyvää, omaa tasoa. Siinä pystyi taas hiihto-osuudella tekemään sen, mitä tehtävissä oli. Se nyt oli sitten tuo sija. En nyt tietenkään tyytyväinen voi olla, mutta hiihdon osalta ei ole syytä huoleen. Mutta pitää nyt sitten tauolla opetella hyppäämään,” Herola kommentoi kilpailuaan.

Numero 29 rinnassaan puomille asettui Arttu Mäkiaho. Ensimmäisellä kierroksella hänen hyppynsä kantoi 99 metriä. Toisella kierroksella Mäkiahon hyppy jäi ensimmäistä vähän lyhemmäksi 96.5 metriin. Triplan yhteenlaskettujen pisteiden jälkeen hän pääsi ladulle kuusi ja puoli minuuttia johtanutta Watabea perässä. Ladulla Mäkiaho nipisti lähdössä olleesta erosta parikymmentä sekuntia pois. Maalissa eroa oli 6:09.1, sijoitus tänään 28:s. Mäkiaho oli tyytyväinen lauantain ja sunnuntain kilpailuihin, mutta perjantain epäonnistuminen harmitti koko viikonlopun suorituksen kannalta.

”Seefeldin tripla takana. Ihan pitää olla tyytyväinen siihen, että pääsin tänään kuitenkin kisaamaan. Aika heikosti menneen perjantain jälkeen ei ollut oikein tehtävissä tänä päivänä sitten mitään. Lauantaina oli hyvä päivä mäessä ja ladulla. Tänäänkin oli ihan hyvä päivä mäessä. Varmasti niin, kun yksittäisinä kisoina olisin päässyt sinne kahdenkymmenen sakissa päässyt ladulle, ja olisi voinut tehdä vähän erilaisen viikonlopun. Siinä mielessä harmittaa se perjantain heikko suoritus, että ei sitten ollut oikein jakoja. Se rankaisi sen verran pahasti, että jäätiin nyt vähän tuollaisille jämäpisteille. Kumminkin vaikuttaa siltä, että kunto on hyvä ja hyppäämiseen vähän tasasuutta, niin on mukava sitten lähteä kohti olympialaisia. Nyt sitten hetki huilia kotona ja Lahteen valmistavalle leirille ja sitten kohti Pyeongchang. Pitää, vaan muistaa palautella näistä kisarykelmistä,” Mäkiaho kertoo.

Tulokset kokonaisuudessa täällä:

Urheilijoiden kommentit: