5.3.2016← Takaisin

Herola urakoi 12:nneksi Schonachissa

Yhdistetyn maailmancupin viimeistä edellinen henkilökohtainen kisa käytiin lauantaina Saksassa. Parasta suomalaisvauhtia piti kuluvalle talvelle totuttuun tapaan Ilkka Herola, joka urakoi Schonachissa 12:nnelle sijalle.

HS106-mäessä tasan 100 metriä hypänneen ja 114,6 pistettä keränneen suomalaisen mukaan hänellä oli ongelmia telemarkissa. Herola oli mäkiosuuden jälkeen johtanutta Norjan Haavard Klemetseniä 55 sekuntia perässä 20:nnella sijalla.

“Telemarkista jäi tänään homma kiinni. Hyvillä alastuloilla olisi mahdollisuus mihin vaan, mutta ei noin”, suomalainen ruoti.

Muista sinivalkoisista edustajista Eero Hirvonen oli mäen jälkeen 40:ntenä, Leevi Mutru 44:ntenä ja Matti Herola 48:ntena.

“Hiihto oli ok lukuunottamatta viimeistä kilometriä. Väsymys meinaa mättää”, 12:nneksi Saksassa urakoinut Herola vastasi kysyttäessä, miksi hiihdon viimeinen kilometri ei ollut hänen mieleen.

Maailmancupissa kymmenennellä sijalla oleva suomalainen jäi kisan voittaneesta Saksan Eric Frenzelistä 1.09 minuuttia. Kotiyleisön suosikin jälkeen kakkoseksi sivakoi Norjan Jan Schmid ja kolmanneksi Japanin Akito Watabe.

Ladulla Suomen urheilijat nostivat sijoituksiaan, sillä Hirvonen oli maalissa 35:s, Mutru 37:s ja Matti Herola 44:s.

“Tänään kisahyppy oli aika luokaton, harjoituksissakin hypyissä on ihan liikaa vaihtelua ja tänään kisasuoritus oli siitä heikoimmasta päästä. Lähtöpaikka hiihtoon oli vaikea ja sen seurauksena hiihdin liian kovat ensimmäiset kierrokset. Viimeiset kaksi kierrosta olivatkin sitten todella vaikeita”, Hirvonen kertoi.

Maailmancupin kausi huipentuu sunnuntaina kauden viimeiseen kisaan. Frenzel on kokonaiskisan kärjessä, Ilkka Herola löytyy siis hienosti kymmenenneltä sijalta.

Tulokset

www.hiihtoliitto.fi

Twitter @ncteamfinland
Instagram @ncteamfinland
#ncteamfinland
Soundcloud

LUMISPORT TV (YouTube)

Kuvassa Eero Hirvonen. KUVA: SHL/Touho Häkkinen.