11.7.2012← Takaisin

FIS mäkihypyn koordinaattori Walter Hofer vieraili Kuopiossa

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) mäkikoordinaattori Walter Hofer vieraili Kuopion kaupungin ja Kuopion maailmancupia valmistelleen päätoimikunnan vieraana alkuviikosta. Kaksipäiväisellä vierailulla 9.-10.7.2012 käytiin tiiviissä aikataulussa läpi tapahtuman järjestelysuunnitelmia sekä kuultiin Hoferin näkemyksiä Kuopion maailmancup-tapahtuman kehittämistarpeista.

Hofer näkee Kuopion kilpailutapahtuma-alueella paljon mahdollisuuksia. Ensi vuonna 50 vuotta täyttävän Puijon tornin ottaminen enemmän tapahtuman konseptiin mukaan olisi tervetullutta. Tänä vuonna peruskorjattavassa tuomaritornissakin voisi pienillä muutoksilla saada kiinnostavamman ja avata tornia tapahtumakävijöille ja matkailijoille. Puijon mäkihyppykeskus kiinnostaa Kuopiossa kävijöitä – tapahtuman aikana ja muulloinkin.

Maailmancupin järjestäminen on ainutlaatuinen mahdollisuus lisätä Kuopion kansainvälistä tunnettavuutta ja vetovoimaa. Ilman tapahtuman jatkuvaa kehittämistä maailmancupin järjestämisoikeus ei ole itsestäänselvyys. Tapahtumalle on kymmenkunta muutakin halukasta ottajaa. Hofer korosti hyvän valmistelun ja yhteistyön merkitystä. Kansainvälinen hiihtoliitto haluaa Hoferin mukaan olla mukana Kuopion maailmancupin tapahtuman kehittämisessä.

Suomessa on mäkihypyssä pitkät perinteet ja FIS haluaa nähdä kansainvälisen mäkiperheen jatkossakin Kuopiossa. Samalla Hofer muistutti, että urheilijoiden, maajoukkueiden, ja valmennusolosuhteidenkin huomioiminen Kuopiossa on edelleen erittäin tärkeää. Paikan päällä kävijät ja Puijolla aikaa viettäneet ovat parhaita puolestapuhujia tapahtumalle ja paikkakunnalle.

Kuopion kaupungin tapahtumapalveluiden johtaja Jaana Vasankari esitteli Hoferille, millaista tulevaisuuden kehitystä Kuopio tavoittelee vuoteen 2020 mennessä. Kuopio on Itä-Suomen keskus, johon kohdistuu paineita vetovoiman ja kasvun suhteen. Tapahtumien kehittäminen kuuluu oleellisesti kaupungin intresseihin. Suurtapahtumat ovat aluetaloudellisesti tärkeitä. - Kuopiossa on paljon potentiaalia, kommentoi Hofer. Vasankari nosti esille kaupungin valtuuston tekemän merkittävän päätöksen seuraavalle kahdelle vuodelle, joka osaltaan vahvistaa maailmancupin järjestämisedellytyksiä ja Kuopion mahdollisuuksia vakiinnuttaa asema maailmancup-kaupunkina. Kuopion tavoitteena on olla aktiivinen tapahtumakaupunki.

Kuopion Matkailupalvelu Oy:n toimitusjohtaja Jari Piirainen esitteli Hoferille koosteen Kuopion kaupungin markkinointisuunnitelmista. Elokuussa 2012 alkavalla Kuopion alueen yhteismarkkinointihankkeella tavoitellaan alueen tunnettuuden lisäämistä ja imagon kohottamista. Tapahtumat nähdään vahvasti markkinoinnin mahdollisuuksina. Päätoimikunnan puheenjohtajana toimiva Piirainen esitteli myös kilpailujen järjestelytoimikunnan alustavat suunnitelmat, joilla Kuopion kisasta tehdään tapahtuma, johon kuuluu oheistapahtumia ennen ja jälkeen varsinaisen tapahtuman, lisäten samalla vetovoimaa kilpailutapahtumaan saapuvalle yleisölle ja siihen liittyviä muita kehitysideoita. Asiaan palataan vielä FIS:in kanssa valmistelutyön edetessä.

Kuopion mäkihypyn maailmancup on tarkoitus järjestää Puijolla 11.-12.3.2013. Maanantaina 11.3. hypätään kilpailun karsinta ja varsinainen kilpailu tiistaina 12.3. Puijon HS 127-mäessä.