15.12.2012← Takaisin

Finnjumping ja Suomen Hiihtoliitto: Askel kohti hiihtourheilun yhdistymistä

Mäkihypyn ja yhdistetyn lajiliitto Finnjumping ry palaa osaksi Suomen Hiihtoliittoa (SHL). Finnjumping ry:n ja ja SHL:on neuvotteluissa on tultu tulokseen, että SHL:n alle perustetaan uusi mäkihypyn ja yhdistetyn yksikkö. Muutoksella pyritään turvaamaan suomalaisen hiihtourheilun menestys pitkällä aikavälillä.

Syyt ”vanhaan malliin” palaamiselle ovat selkeät. Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Matti Sundberg korostaa yhteistyön merkitystä.

”Nyt päätetty järjestely parantaa mahdollisuuksiamme tehdä yhteistyötä ja tulla kilpailukykyisemmäksi huippu-urheilun vaativalla osa-alueella. Kolmisen vuotta siteen tehty Hiihtoliiton ja lajiyhdistysten rakenneuudistus ei ole kaikilta osiltaan vastannut odotuksia”, Sundberg sanoo.

Myös Finnjumping ry:n puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori on tyytyväinen ratkaisuun.

”Olen erittäin tyytyväinen siihen, että mäki- ja yhdistetty palaavat kotiinsa. Se on hiihtourheilun tulevaisuuden kehittämisen kannalta ainoa oikea päätös. Näin pääsemme hyödyntämään isoja synergiaetuja urheilun kehittämisessä myynnissä, markkinoinnissa ja maineen hallinnassa”, toteaa Vuori.

”Kävimme huolella läpi erilaisia skenaarioita siitä miten yli 120 arvokisamitalia tuoneet kansallislajit, mäkihyppy ja yhdistetty, pelastetaan. Tämä Suomen Hiihtoliiton kanssa valittu ja yhdessä sovittu rakenteellinen muutos ja strateginen suunta on vaihtoehdoista ehdottomasti paras ja kestävin”, jatkaa Vuori.

Yhdistyminen tapahtuu vuoden 2013 alusta alkaen kuitenkin niin, että Finnjumping ry jatkaa omana yhdistyksenä siirtymäkauden ajan. Finnjumping ry:n liittymisellä Suomen Hiihtoliittoon ei ole vaikutusta Kansallistalkoot-kampanjaan, vaan se jatkuu suunnitellusti. Sama koskee kaikkia yhteistyökumppanisopimuksia, jotka jatkuvat sopimusten mukaisesti kokonaisuudessaan.

Hiihtourheilulle on asetettu kovia tavoitteita. Vuoden 2017 Lahden maailmanmestaruuskilpailuissa Suomi aikoo olla johtava maa. Myös jo Sotsin olympiakisoista reilun vuoden kuluttua tulee odottaa menestystä.

www.hiihtoliitto.fi
    www.finnjumping.fi