Joukkueet ja valmennustoiminnan malli

Mäkihypyn huippu-urheilua johtaa Hiihtoliitto. Maajoukkueiden urheilijat kilpailevat pääsääntöisesti maailmancupissa, Continental Cupissa sekä Youth Cupissa. FIS Cupissa kilpailevat myös seurajoukkueet.

Kaudelle 2020-2021 uudistettiin ja kirkastettiin mäkihypyn kansallista toimintamallia hajautetun keskittämisen periaatteella. Toiminta keskittyy Kuopion, Lahden ja Rovaniemen keskuksiin. Lahden ja Kuopion maajoukkuevalmennuskeskusten yhteydessä toimivat akatemioiden Top Team -ryhmät. Näillä urheilijoilla on yhteisiä harjoituksia ja leiritoimintaa maajoukkueiden kanssa. Lahdessa Top Team -valmennuksesta vastaa Ossi-Pekka Valta (naisten maajoukkue, NOV) ja Kuopiossa Kimmo Savolainen (NOV). Muilla paikkakunnilla asuvat urheilijat valmentautuvat etäjäseninä.

Maajoukkueiden kanssa pidettävillä leireillä Top team-ryhmien urheiljoiden henkilökohtaisilla valmentajilla on yhteisiä tilaisuuksia maajoukkueen valmentajien Lauri Hakola ja Janne Väätäisen kanssa. Tavoite on lajin valmennustaidon kehittäminen luomalla yhteinen keskustelu- ja ajatustenvaihtofoorumi.

Naisten maajoukkuetta vetää Ossi-Pekka Valta. Koska hän valmentaa Lahdessa, naisten maajoukkue toimii yhdessä Lahden Top team:n kanssa. Tavoite on, että naisten maajoukkueen status kasvaaa ja sen myötä joukkueen toiminnalle saadaan kantava perusta taloudellisine resursseineen. Alustava aikataulu on päästä tällaiseen tilanteeseen vuoden 2022 olympialaisten jälkeen.

Yläkouluikäisten ja nuorten maajoukkueen leiritystoimintaa toteutetaan Lahdessa yhteistyössä Pajulahden urrheiluopiston kanssa. Toista harjoituskeskusta lähdetään rakentamaan Rovaniemelle. Lapin urheiluopistolla Santasportilla on erinomaiset majoitustilat ja harjoittelupaikat. Toimintamalli mahdollstaa hyppäämisen lumelle pitkälle kevääseen. Olli Muotka on aloittanut Santasportin mäkivalmentajana ja vastaa nuorten ryhmien toiminnasta yhdessä Hiihtoliiton valmentajien Kimmo Ylirieston ja Ossi-Pekka Vallan kanssa.