Naismäkihyppyä Suomessa jo vuodesta 1950

Naisten mäkihypyllä on ehkä jopa oletettua pidempi historia Suomessa. Ensimmäistä kertaa nainen hyppäsi maassamme miesten kanssa samassa kisassa jo 1950-luvulla.

Historian saatossa Suomen naiset ovat yltäneet ajoittain hienoihin suorituksiin. Tiina Lehtolan huikea 110 metriä kantanut hyppy Rukan mäestä sekä Heli Pomellin 125-metrin loikka Kuopiossa nousevat pinnalle. Nykyään mäkihypyn Lidl-ryhmän valmentajana toimiva Pomell sai vihkiä Puijon suurmäen viralliseen käyttöön vuonna 1997.

"Sen jälkeen ainakin Julia Kykkänen on ainakin hypännyt pidemmälle", Pomell tiesi kertoa elokuussa 2016.

Ensimmäiset viralliset MM-kisat naisten mäkihypyssä järjestettiin vuonna 2009 Liberecissä. Maailmanmestaruuden vei Yhdysvaltain Lindsey Van. Suomen nykyinen ykkösnainen Julia Kykkänen loikkasi historiallisessa kisassa 26:nneksi.

1990-luvun puolessa välissä Suomeen perustettiin Suomen tyttömäkihypyn Ry. Ensimmäisessä "maajoukkueessa" hyppäsivät Kristiina Suokas, Mirva Pyykkö, Pomell, Satu Timonen ja Marianne Uusitalo.

"Suomessa hyppäsimme poikien sarjoissa sinne 1999:ään asti. Muutamia naisten kisoja tai sarjoja oli ja muutama seura niitä järjestikin meidän iloksemme. Lisäksi järjestimme omat SM-kisat joidenkin kisojen yhteyteen", Pomell muisteli.

Vuodesta 1996 aina vuoteen 2014 naismäkihyppy on ottanut valtaisia askelia eteenpäin. Talvella 1996-1997 alkoi Ladies Cup -nimellä kulkenut kansainvälinen Cup, jonka kisoja oli pääasiassa Keski-Euroopassa. Myös kesällä hypättiin omaa Cupia.

Tämän jälkeen vuonna 1998 järjestettiin ensimmäiset MM-kilpailut St. Moritzissa. Kisat olivat epäviralliset, koska lajia ei oltu vielä virallisesttu. Pomell voitti Sveitsissä kultaa, Kristiina Suokas oli puolestaan viides.

Maailmancup tuli naisille kilpailumuodoksi kaudella 2011-2012, olympiadebyytin laji teki Sotshissa 2014. Saksan Carina Vogt vei olympiamestaruuden, Kykkänen puolestaan ponnisti 17:nneksi.